Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
Pas op breekbaar: krukas Kia Picanto!
15-03-2008
•
leestijd 3 minuten
•
434 keer bekeken
•
Op de redactie kwamen de afgelopen tijd meerdere klachten binnen over de krukas van de Kia Picanto. Ook op internet staan vele berichten over deze auto. Aanleiding: de krukas breekt regelmatig spontaan af. In de uitzending komt Sebastiaan van der Pol van KIA met de toezegging: Klanten met specieke problemen worden kostenloos hersteld. Ook gevallen na de garantieperiode.
Laatste nieuws uit de uitzending: Sebastiaan van der Pol van KIA komt met de toezegging: Klanten met specieke problemen worden kostenloos hersteld. Ook gevallen na de garantieperiode.Kia ziet in dat mensen niet door eigen toe doen schade hebben veroorzaakt. Andere bezorgde Kia Picanto rijders kunnen voor meer informatie over het probleem kijken op mijnkia.nl
Hennie en Jan Vreeswijk hebben pas 44.000 km gereden met hun Kia Picanto als ze een vreemd geluid horen. Bij de garage blijkt dat de krukas van de auto gebroken is. Dat is een kostbare reparatie: de onderdelen worden door Kia vergoed, maar Hennie en Jan moeten zelf nog zo’n € 1.000 bijleggen.
De Kia Picanto is nu zo’n 3 jaar op de markt. Opmerkelijk is dat in 2005 al een modificatie aan de auto heeft plaatsgevonden. Omdat een bout in de krukas tekort was, zijn alle Picanto’s teruggeroepen naar de garage om de bout te laten vervangen voor een langere. Alle auto’s waarbij nu de krukas is afgebroken, zijn in 2005 teruggeroepen.
Volgens Kia Nederland heeft de krukasbreuk inderdaad te maken met de modificatie in 2005. Het blijkt dat bij auto’s die langer hebben doorgereden tot de modificatie een soort van metaalmoeheid is ontstaan. Die moeheid heeft er op lange duur voor gezorgd dat er een breuk is ontstaan in de krukas.
Het is volgens Kia heel gebruikelijk dat consumenten opdraaien voor een flink deel van de kosten van de reparatie. De consumenten hebben namelijk al ruim drie jaar in de auto gereden zonder problemen. Daar past Kia afschrijving op toe.
Volgens Yda Matthijssen van de ANWB ligt dit bij de krukas echter anders.
Een krukas hoort in principe niet kapot te gaan. Het is opmerkelijk dat van één model auto meerdere krukassen het begeven. Dat zou kunnen wijzen op een slechte constructie. Volgens de ANWB is het dan ook niet redelijk dat consumenten opdraaien voor de kosten van deze reparatie. Bij sommige onderdelen wordt dit wel toegepast. Het gaat dan om onderdelen die in het bestaan van auto vaker moeten worden vervangen. Maar de krukas hoeft normaal gesproken niet vervangen te worden. Bovendien wordt een auto niet beter of meer waard door een nieuwe krukas. Een bedrag van € 1000 is dan ook buitensporig, aldus Matthijssen.
Mensen die problemen hebben met hun krukas kunnen terecht bij de Geschillencommissie Voertuigen of bij hun rechtsbijstandverzekering. Belangrijk is dan wel dat er onder protest betaald is.
Kia zegt de gevallen nu opnieuw per geval te gaan bekijken. Dit gaat op voor zowel nieuwe gevallen als auto’s waarbij de krukas al is gerepareerd.
Hebt u ook problemen met de krukas van uw Kia, mail ons uw ervaringen, ook die met de afhandeling door de dealer. Dat kan naar
kassa@vara.nl
.