Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Parkeerbedrijf Schipholparking24 verder onder nieuwe naam
26-01-2013
•
leestijd 2 minuten
•
268 keer bekeken
•
Vorig jaar lieten we op
8 december zien dat wanneer je goedkoop, snel en veilig je auto wilt laten parkeren op Schiphol dat je dan vooral niet je auto moet achterlaten bij Schipholparking24. Met een lokauto lieten we zien wat dit bedrijf doet met jouw auto.
Confrontatie Schipholparking24
Nu acht weken later kunnen we constateren dat de problemen nog lang niet verholpen zijn. In deze uitzending komen oude en nieuwe klagers aan het woord over hun ervaringen met Schipholparking24. Ook gaan we op zoek naar de eigenaresse van Schipholparking24 om haar aan haar beloftes te houden.
Qualitypark
Tijdens onze zoektocht naar de eigenaresse van Schipholparking24, stuiten we op een nieuw bedrijf van dezelfde eigenaresse:
Qualitypark.nl. De kans is groot dus wanneer schipholparking24 uit de lucht wordt gehaald (of failliet wordt verklaard) dat ze doodleuk verder gaat met Qualitypark.nl.
Groupon
In de studio discussiëren advocaat
Bas van Batenburg
en Ruud Giebels, directeur van
Groupon
over de verantwoordelijkheid van Groupon in deze kwestie. Mogen consumenten die geen gehoor krijgen op hun klachten bij het bedrijf hun klachten verhalen bij Groupon? "Nee", zegt directeur Ruud Giebels. "Wanneer iemand iets bij Groupon koopt, dan koopt hij een waardebon die gebruikt kan worden voor een bepaalde dienst of een product. Op dat moment heb je een overeenkomst met Groupon, je betaalt een bedrag aan ons en voor dat bedrag krijg je een waardebon. Met deze waardebon kun je naar de ondernemer gaan en op het moment dat je deze aan de ondernemer geeft, ga je een overeenkomst aan met de ondernemer die in ruil voor de waardebon jouw een bepaald product of dienst levert." "Onzin", vindt advocaat Van Batenburg. "Als consument sluit je een bemiddelingsovereenkomst met Groupon. Hierbij fungeren zij dus als een tussenpersoon en hebben ze ook die verantwoordelijkheid. Dan kunnen ze niet, wanneer het bedrijf er een potje van maakt, de verantwoordelijkheid van zich af schuiven. Groupon heeft een zorgplicht om uit te zoeken of het bedrijf zijn beloften na komt of na kan komen."
Aanpassingen Groupon
Wel heeft Groupon toegezegd in de toekomst in ieder geval te controleren of een parkeerbedrijf daadwerkelijk een eigen parkeerterrein heeft. Daarnaast zeggen ze over betere technologieën te beschikken waardoor ze meer inzicht hebben in de tevredenheid van onze leden. Bij een klach over een bepaalde ondernemer kan Groupon makkelijker nagaan wat de ervaring van andere klanten zijn.