Panasonic geraakt door zuinige consument
03-08-2009
• leestijd 1 minuten
Het Japanse elektronicaconcern Panasonic heeft het afgelopen kwartaal geleden onder de afgenomen vraag naar digitale camera's en televisies. Consumenten besteedden door de wereldwijde recessie minder geld aan elektronica.
Daardoor boekte Panasonic in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een verlies van 52,98 miljard yen (392,5 miljoen euro). Dat blijkt uit maandag gepubliceerde kwartaalcijfers. In dezelfde periode in 2008 stond daar een winst van 73 miljard yen tegenover.
Panasonic houdt vast aan de verwachting dat het verlies over het gehele boekjaar 2009/2010 uitkomt op 195 miljard yen. Dat zou een halvering betekenen ten opzichte van het verlies dat Panasonic in het vorige boekjaar leed.
Panasonic is 's werelds grootste producent van plasmaschermen. Het concern concurreert met onder meer Sony en Philips.
Bron: ANP