Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Mag de bezorger pakketten in de hal achterlaten?

25 nov 2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2866 keer bekeken
  •  
Pakketjes 1127

Sinds het begin van de coronapandemie bestellen steeds meer mensen hun spullen online. Het pakketje wordt vervolgens afgeleverd op een aangeven tijd. Handig, snel en contactloos. Soms wordt zo’n pakketje bij de voordeur of in de hal gelegd. Maar mag dat wel? 

Veelal wordt een pakketje netjes afgeleverd aan de deur, zoals het hoort. In sommige gevallen ben je niet thuis en heb je toestemming gegeven om het pakketje bij de buren te laten bezorgen. Dan krijg je een bericht van de pakketbezorger waar het is afgeleverd. Een derde optie is om het pakket op te halen bij een postpunt. 

Veel klachten

Toch wemelt het op internet van de klachten rondom pakketbezorgers. Zo worden pakketten wel eens voor de deur gelegd zonder dat er is aangebeld of worden ze in de hal van een appartementencomplex gezet. In enkele gevallen lijkt het pakketje te zijn gestolen. De Consumentenbond maakte eerder dit jaar bekend dat in 2020 een forse toename was te zien van het aantal klachten over pakketbezorgers.

Vanwege de vele klachten op internet, heeft Kassa contact gezocht met de drie grootste pakketbezorgingsdiensten in Nederland: PostNL, DHL en DPD. Want hoe zit dat nou precies? 

Niet de bedoeling

De postbedrijven laten aan Kassa weten dat het absoluut niet de bedoeling is dat pakketten zomaar voor de deur of in de hal gelegd mogen worden. Alleen als er vooraf toestemming is gegeven is dat toegestaan. In andere gevallen moet de bezorger het persoonlijk overhandigen. Zelfs als de decemberdrukte leidt tot een hogere werkdruk, mag dat niet ten koste gaan van de kwaliteit van de levering, benadrukken de postbedrijven. 

Werkwijzen verschillen

De bedrijven hanteren allen een verschillende werkwijze. PostNL geeft aan dat bij het tekenen de laatste drie tekens van het identiteitsbewijs ingevoerd moeten worden. Een controleerbaar gegeven dus. Als een bezorger zomaar iets invult, dan is dat – in elk geval achteraf – te achterhalen door contact op te nemen met de ontvanger. Helemaal preventief is het dus niet.

DPD geeft aan gebruik te maken van een gps-code, waardoor niet fysiek getekend hoeft te worden bij de levering van het pakket. Daarmee kan bevestigd worden dat de chauffeur bij het adres was. Maar bij een flatgebouw zijn er meerdere adressen, waardoor vanuit de gps-locatie moeilijk is te bepalen om welk adres het gaat. 

DHL laat weten dat de bezorger moet wachten tot de deur is opengegaan, om vervolgens de voornaam van de ontvanger te vragen en invullen. Vervolgens kan het pakketje worden ondertekend voor ontvangst. Bij een deel van de pakketten staat de voornaam vermeld, waardoor ook dit systeem niet waterdicht lijkt.

Contactloze bezorging

Bij een deel van de pakketten moet de ontvanger tekenen. Sinds de coronapandemie is ervoor gekozen om ‘contactloze bezorging’ in te stellen, zodat de kans op besmetting zo klein mogelijk blijft. 

Bij contactloze bezorging is de bezorger gemachtigd om te tekenen in plaats van de ontvanger. Als daar geen controle of beperking op is, dan opent dat de deur om een pakket zomaar in de hal te leggen. Controle vooraf blijkt belangrijk om klachten te voorkomen. Een waterdicht systeem maken, lijkt echter zeer lastig. 

Wat kan je doen? 

Als je toch een pakket aantreft op een plek waar die niet hoort, dan is de beste optie om het te melden, zo blijkt ook uit de reactie van de pakketdiensten. Zodoende kan het bedrijf onderzoeken waar het fout is gegaan, om te voorkomen dat het opnieuw gebeurt. Stel dat het dan blijkt dat een enkele bezorger steeds de mist in gaat, dan kan dat middels onderzoek achterhaald worden. 

Bij het maken van een melding verwijst PostNL naar de klantenservice. DHL verwijst naar de klantenservice-chat, Twitter en Facebook. Bij DPD kan je eveneens terecht bij de klantenservice.

Reacties PostNL, DHL en DPD

De pakketdiensten geven aan dat het niet de bedoeling is dat een pakket zomaar voor de deur of in de hal wordt achtergelaten. Ze laten daarnaast weten dat ze verwachten de decemberdrukte aan te kunnen. Daarvoor zijn diverse acties ondernomen, zoals het opschalen van productieprocessen en het aantal werknemers. De volledige reacties lees je hier. (pdf)

Heb jij een vraag over pakketdiensten of over een andere consumentenkwestie? Stel deze dan op Kassa's Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis over een bepaald onderwerp? Help anderen op weg en beantwoord vragen op ons forum!

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (15)

jetty
jetty27 nov 2021 - 9:38

Dat er zoveel mis gaat met de postbezorging heeft te maken met de hoge werkdruk waaronder de bezorgers werken.
Ik begrijp niet dat dit item nu door Kassa wordt behandeld omdat Kassa deze belachelijke werkdruk in de uitzending behandeld heeft.
De bezorger krijgt alleen betaald voor pakketjes die zijn afgeleverd. Dit moet ook nog binnen een niet te halen tijd gebeuren voor een heel laag salaris.
Dit alles is geen excuus, maar als de postbedrijven hun beleid niet aanpassen en de salarissen niet verbeteren dan denk ik dat de slordigheid en nonchalance van de bezorgers niet zal veranderen.

inburger
inburger27 nov 2021 - 8:00

Een slechte ervaring met DHL: Op Track&Trace stond dat het pakket geleverd zou worden tussen 14:00 en 16:00. Om kwart voor 3, mooi op tijd dus, werd er beneden gebeld, en op de monitor van de intercom zag ik de bezorger staan met het pakket. Ik antwoordde, en opende de deur naar de lifthal. Ik zag de bezorger naar binnen lopen, maar hij kwam niet naar boven… Even later stond er op T&T: “Adresgegevens onjuist, pakket teruggestuurd naar verzender”… Machteloos ben je dan.

WDJ
WDJ26 nov 2021 - 18:29

Het is niet toegestaan om de pakketten door de bezorger voor de betreffende adres voor de deur te plaatsen, maar dan is de optie om bij de buren te vragen of de betreffende pakketten bij de buren mogen staan. Waar de pakketten bezorger een briefje bij de geadresseerde in de brievenbus te doen deponeren waar zijn/haar pakketten bevinden. Waar dan de buren zijn verplicht om de pakketten niet te doen openen. Omdat de pakketten niet hun eigendom doet wezen.

henkie.penkie
henkie.penkie26 nov 2021 - 17:35

Post.nl diet het in een woord geweldig. Maar de andere pakket bezorgings bedrijven gaan er nonchelant mee om, het klopt precies wat ze aangegeven. Ze pleuren de pakjes gewoon aan je voordeur achter een bloempot of struik. Dit is niet normaal daarom deze reactie dat ik het al diverse malen met DHL, DBP heb meegemaakt

1 Reactie
ElAntonio
ElAntonio27 nov 2021 - 12:15

henkie werkt zeker bij Post.nl
Wij zijn 24-7 thuis! en toch presteert Post.nl de pakketjes niet af te leveren omdat we niet thuis zijn. Ook doet post.nl aangetekende stukken gewoon in de bus met een handtekening gezet door de bezorger zelf. Klagen?? Helpt niks. De week daarna gewoon weer hetzelfde liedje! Post NL maakt er gewoon een zooitje van!

Mikske10
Mikske1026 nov 2021 - 13:45

Post.nl doet het geweldig. Vriendelijke, behulpzame bezorger en ook de vervanger op zaterdag. Keurig op tijd. Altijd rond hetzelfde tijdstip.

DHL is een ramp. Gooien pakketjes beneden in de hal van het appartementencomplex. Heel vervelend omdat iedereen het zomaar kan meenemen. Hier oudere mensen wonen die het pakketje niet van de grond kunnen oppakken en naar boven dragen. Er zijn al tig klachten ingediend bij DHL; telefonisch (45 minuten wachttijd is blijkbaar normaal) en via de chat en via hun fb pagina. Er is heel lang slecht bezorgd. Gelukkig de laatste keer een zeer vriendelijke correcte bezorger.

Vorige week kwam voor de eerste keer bezorgdienst RED je pakketje. Komen s avonds tussen 17 en 22.30 uur. Eerste keer kwamen ze niet … zouden de dag erna komen. Inderdaad, maar ik kreeg bericht: uw pakket is bij de buren afgeleverd. Ik was gewoon thuis s avonds om 22.15 uur thuis. En wat bleek? Ik kreeg het verkeerde product geleverd ( kon de bezorgdienst niks aan doen) en dat paste in de brievenbus.

Girlpower
Girlpower26 nov 2021 - 13:10

Hier gooit GLS het voor de deur en is weg zonder aan te bellen, zoals afgelopen week bij mijn buurman ! Ik heb het pakje in huis genomen en hem geappt dat er een pakje voor hem bij mij lag ,omdat wij altijd voor elkaar pakjes aannemen! Zodra een van weg moet en er een pakket onderweg is appen we elkaar of de ander thuis is om het aan te pakken! Dan plakken we een briefje op de deur !
Zelf heb ik het 1x meegemaakt dat ik een briefje opgehangen had om bij de buren af te geven en dat een bezorger de eerste keer niet is op komen dagen en de 2e keer in mijn struiken had gepropt!
DPD en DHL willen nog wel eens het pakket voor de deur neergooien en dan weggaan zonder aan te bellen ! Het is dat ik regelmatig de voordeur open doet om te kijken of ze het alsnog flikken maar regelmatig gaat het ook goed! Bij Postnl gebeurd her regelmatig dat aangetekende brieven gelijk op het postpunt gebracht worden zonder dit te melden met een briefje! Nu kennen ze wel bij het postpunt hier dus krijg dan een appje van de eigenaar dat er na regelmatige controle aangetekende brieven opduiken in hun lade ! Dit is dit jaar al 5 x voorgekomen ondanks dat ik er een klacht over indien bij Postnl!

pebk
pebk26 nov 2021 - 12:48

Bij ons verschilt het nog al eens per bezorger. De PostNL bezorger doet het heel netjes. Zet de spullen neer bij de voordeur, neemt afstand en wacht tot we of aan de deur zijn gekomen of dat we even een duimpje omhoog doen vanuit de woonkamer. Dit is min of meer een vaste bezorger voor deze wijk. Hij zwaait ook altijd vriendelijk. De vorige PostNL bezorger stond op een gegeven moment bij ons in de tuin (zonder dat afgesproken te hebben), achter de poort.
Van DHL is het nogal wisselend. De ene bezorger geeft het netjes af of zet het bij de voordeur, de andere gooit het zowat vanaf de straat in de tuin (over een schutting van pak hem beet 2 meter). Soms zijn ze na het aanbellen al weer weg.
DPD komt minder vaak. Maar tot nu toe zijn ze erg netjes.

Bij onze kapper (thuiskapper), in een ander deel van onze woonplaats is het precies andersom. Daar scheurt PostNL het terrein op en dumpt de pakketjes bijna standaard bij de buren of zomaar een paar huizen verderop voor de halve straat. DHL doet het daar dan weer netter.

theresehenk
theresehenk26 nov 2021 - 12:27

Bij ons zetten de bezorger van PostNL ook zo maar de pakjes voor de deur of hij belde aan en reed dan gauw weg omdat het dialyse materiaal was moest hij met met de lift op eerste etage af geven ik heb zelf reuma en mijn man nierfalen dus e konden ze niet dragen en omdat het het gemeld had was hij bij de volgende bezorging boos waarom ik het gemeld bij het bedrijf waar de spullen vandaan kwamen niet is hij er niet meer

1 Reactie
WDJ
WDJ26 nov 2021 - 18:35

Geachte theresehenk , dit is geen netheid van de bezorger van Post.nl . Hier kunt u een klacht over indienen bij Post.nl in Leeuwarden via hun webblog.
Ik wens u veel geluk bij uw klacht aan Post.nl

Dave lubeck
Dave lubeck26 nov 2021 - 11:13

Ik maak zo vaak mee dat PostNL pakketjes voor de buren gewoon voor de deur op de hal legt ! Door goed contact met de buren haal ik altijd zelf hun bestelling uit de hal vandaan en stuur ze dan een berichtje dat ik hun bestelling heb . Zij krijgen niet eens een briefje in de bus met enige vermelding van hoe of wat van de bezorger !! Ik had er ooit 1 keer een bezorger betrapt bij ons op de verdieping en die flikte het ook . Toevallig zag ik dat en vroeg hem of dat hij dat normaal vind dat zo te doen !! Dan staat zo'n bezorger je gewoon Stom aan te kijken van wat bedoel je nou !! De bezorger die ik betrapte sprak en begreep niets eens de Nederlandse taal , nou daar ga je dan he !! Ikke niet begrijpen meneer ! Gewoon om pissig op te worden !!!

Pharmacopolam Circumforaneum
Pharmacopolam Circumforaneum26 nov 2021 - 10:55

Ik weet dat ze vaak in de Hal iedereen bellen en je mag ophalen, geen traplopen en Etage zoeken....
De niet opgehaalde gaan vaak naar buren beneden en briefje in de bus....
Maar zomaar in de Hal zetten mag nooit.

mof
mof26 nov 2021 - 10:53

PostNL levert meestal keurig af. Soms vind ik een pakket voor mijn flatdeur, dus in het trappenhuis. Daarmee ben ik het niet eens.

DHL is veel slordiger: in september werden vanuit mijn werk een dure smartphone en dure laptop bij mij thuis afgeleverd door DHL. Beiden waren met aangetekende post verstuurd met expliciet vermeld op het pakket: "Pakket mag slechts aan de geadresseerde worden overhandigd en slechts na tonen van legitimatie". De telefoon paste in mijn brievenbus (die buiten aan de straatkant hangt) en is zonder controle afgeleverd, dit, terwijl ik thuis zat te wachten op de deurbel voor ontvangst! ER is niet aangebeld door DHL! De laptop vond ik voor mijn woningdeur, gewoon neergezet, zonder controle of legitimatie!
Beide gevallen kwam ik erachter omdat ik een email kreeg dat de bestelling was afgeleverd.

DHL heeft ook de gewoonte om pakketten op de stoep voor de buitendeur achter te laten, dus gwoon op de openbare weg!

Als ik zelf een pakket bestel dan laat ik het als het kan op een afhaalpunt afgeleveren, daar kies ik dan voor. Maar zelfs dan: de laatste maal dat ik een pakket afhaalde stonden er voorin de winkel die als afhaalpunt fungeerde een stapel pakketen waaronder ook zichtbaar dat dat aan mij was gericht. Er was geen personeel in de winkel, die waren even achter. De pakketten stonden dicht bij de voordeur. Iedere willekeurige voorbijganger had zonder veel problemen er eentje kunnen gappen!

DHL is een waardeloos bedrijf dat slecht met de belangen van klanten (afzenders) en klanten van klanten (ontvangers) omgaat!

GRUNDEMANN
GRUNDEMANN26 nov 2021 - 10:11

Over het algemeen vind ik de bezorging goed en vriendelijk.
DHL heeft echter de gewoonte om bij afgifte aan buren niet het huisnummer te vermelden. Als je in een appartementencomplex woont dan wordt het wel eens zoeken naar welke buren? En kan het even duren voordat het pakje gevonden is!

saalberg
saalberg26 nov 2021 - 9:36

sorry te vroeg gedrukt. Het gaat bij UPS vaak fout met zendingen uit het buitenland. Recentelijk nog mee gemaakt. Dure (Nike)schoenen, door mijn zoon besteld. Ze zeggen glashard dat het is afgeleverd bij de buren, Getekend met 2 initialen. Zelf kwamen tot 2 keer toe cd zendingen uit Amerika niet aan. Wel bezorgd zeggen ze dan, of niet thuis en retour gestuurd. Maar dit alles is niet waar. In mijn geval kwam het niet terug bij de verkopende partij. De verkopende partij moet maar coulant zijn en het oplossen. Als je het niet binnen een paar dagen meldt, dan krijg je helemaal niets. Het zijn vaak de bestellers die ingehuurd worden door UPS en niet eens met een UPS auto rijden, volgens een officiële UPS bezorger. UPS heeft een groot smoezen boek. 'We laten de chauffeur bij je langskomen zodat hij kan aanwijzen bij welke buur hij het heeft afgeleverd. Je begrijpt het al, ze komen niet. Het is ook bijna niet te traceren wie er gereden heeft. Kan namelijk iedereen zijn. Mijn Amerikaanse leverancier geadviseerd om zendingen naar mij niet met UPS te versturen.

1 Reactie
pebk
pebk26 nov 2021 - 12:52

De verkopende partij is verantwoordelijk voor de ontvangst bij u. Niets coulance. Het is niet aangekomen, dus u hoeft niet te betalen of kunt uw geld terugeisen.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4933761/pakketbezorging-rechten-plichten-wet-juridisch

OMPI65
OMPI6526 nov 2021 - 9:22

Er wordt ook met zware pakketten gegooid. Bezorgers vinden ze te zwaar. Bijvoorbeeld een grote zak hondenvoer komt niet heel aan in de verpakking. En de zakken kattengrit waren laatst helemaal kapot.

vrijmark
vrijmark26 nov 2021 - 9:21

D H L belt zet het voor de deur en rijdt dan meteen weg ik ben door diverse bezorgers al diverse pakjes kwijt geraakt , daarom bestel ik bijna niets meer via internet alleen maar problemen

1 Reactie
theresehenk
theresehenk26 nov 2021 - 12:29

Dhl durfde voorbij te rijden en dan een apje sturen uw was niet thuis. hij was nog niet eens uit zijn bus gekomen