Paaskaart raakt in zwang
09-04-2009
• leestijd 2 minuten
Geverfde eieren, chocolade paashazen, narcissen, gele kuikens, matzes en paasbrood zijn ingrediënten die tijdens de paasdagen eigenlijk zelden ontbreken. Maar de paaskaart lijkt ook terrein te winnen. Volgens kaartenfabrikant Hallmark is het de laatste jaren steeds gebruikelijker familie of vrienden met een kaart vrolijk Pasen te wensen.
Via de website van Hallmark kunnen bezoekers ook een digitale kaart vesturen. Mensen die dit afgelopen dagen deden werden door de kaartenproducent ondervraagd. Bijna driekwart van de ondervraagden brengt Pasen door met familie of vrienden en heeft een paasontbijt- of brunch. ,,De paaskaart nodigt de ontvanger bijvoorbeeld uit een activiteit te ondernemen tijdens de feestdagen'', zegt een woordvoerder van Hallmark. De paaskaart wordt volgens hem ook veel gebruikt als versiering op de tafel of als menukaart.
TNT Post biedt sinds twee jaar paaskaarten aan via de kaartenservice op internet. ,,We zien een lichte stijging in deze aantallen. Jaarlijks gaan er enkele duizenden paaskaarten richting brievenbus'', zegt een woordvoerster. Voor het eerst biedt de organisatie een chocolade telegram aan tijdens de paasdagen. ,,Het 'choco-paas-telegram' zit in een doos met een paasdessin.''
Het papieren aanbod is volgens Hallmark met Pasen groter dan bijvoorbeeld met Moederdag. De kaarten die verstuurd worden zijn volgens de kaartenproducent vrij traditioneel. ,,De kaarten zijn meestal geel en veelal voorzien van afbeeldingen van eieren of kuikens.''
Stichting Wenskaart Nederland juicht het versturen van kaarten rond de Pasen toe. ,,Mensen worden vrolijk als ze tussen alle zakelijke post een handgeschreven envelop op de deurmat vinden'', zegt een woordvoerder van de stichting.
Bron: ANP