Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Oxxio: hoe krijg je de beloofde gratis stroom?

12-09-2008
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Energiebedrijf Oxxio had een leuke aanbieding: nieuwe klanten konden 750 kWh stroom gratis krijgen bij een contract van minimaal twaalf maanden. Nu blijkt dat na een jaar nog bijna niemand de korting heeft gekregen.
Oxxio biedt 750 kWh gratis stroom maar wanneer krijg je die?
Ondanks dat klanten verwachten het welkomstvoordeel op de eerste jaarafrekening te zien, of tenminste vlak na twaalf maanden, blijkt dat in de praktijk veel langer te duren.
 
Volgens Oxxio kan dat niet anders. Dat komt doordat zij zich moeten houden aan het tijdstip dat de netbeheerder de meterstand opneemt. Vervolgens geeft de netbeheerder de meterstanden aan Oxxio door, waarna ze pas de jaarafrekening kunnen opmaken. Dat moment loopt zelden tot nooit gelijk met het begin van het contract van nieuwe klanten. De dag van aanmelding valt ook nog eens niet samen met de ingang van het contract. Dat gebeurt pas als er daadwerkelijk levering van energie plaatsvindt, meestal vijf weken later. Hierdoor bestrijkt de eerste jaarafrekening zelden tot nooit een periode van twaalf maanden en dan heb je volgens Oxxio dus nog geen recht op die gratis 750 kWh stroom.
Je moet dus minimaal één jaar klant zijn, maar dat betekent niet dat je de korting van 750 kWh stroom ook na twaalf maanden krijgt. Wanneer dan wel, is onduidelijk.
Oxxio maakt het de consument wel heel erg moeilijk
Advocaat Lucia Melcherts van Teekens Karstens-advocaten stelt dat Oxxio de nieuwe klant bij het werven een aantrekkelijk en simpel aanbod heeft gedaan. Vervolgens blijkt het een stuk ingewikkelder in elkaar te steken.
Oxxio verschuilt zich met een complex verhaal achter het meetmoment van de netbeheerder die de infrastructuur beheert. De eerste jaarrekening beslaat daardoor bijna nooit een vol jaar en dus krijg je dan nog geen korting, maar pas veel later. Weinig consumenten weten hoe dit precies in elkaar steekt. Het staat ook niet duidelijk in de actievoorwaarden en de voucher die nieuwe klanten pas krijgen nadat ze al op de aanbieding zijn ingegaan.
Oxxio heeft Kassa laten weten dat er gewoon geen mogelijkheid is om de 750 kWh al exact na twaalf maanden uit te keren. Ze bieden dus iets aan dat ze niet als zodanig waar kunnen maken. Dat is wel erg flauw en lijkt op een soort lokkertje.
Reactie Oxxio
Statement: 
“Uiteraard vinden wij het heel vervelend dat er onder klanten onduidelijkheid heerst over de voorwaarden van de campagne. Wij proberen juist zo helder mogelijk over onze campagnes te communiceren. Wij herkennen het geschetste beeld zelf overigens niet. De voorwaarden voor de campagne zijn volgens ons duidelijk. Consumenten moeten minimaal één jaar klant bij ons zijn, willen ze in aanmerking komen voor de bonus. Dat klanten pas recht zouden hebben op 750 kWh gratis stroom als zij een tweede jaarcontract bij ons zouden afsluiten, is pertinent onjuist en ontkennen wij ten stelligste.
Indien er bij consumenten toch nog onduidelijkheid of onvrede heerst over deze campagne, dan kunnen zij met betrekking tot deze actie nu contact met ons opnemen. Tot 21.00 uur zijn wij zaterdagavond 13 september telefonisch bereikbaar op een specifiek daarvoor geopend telefoonnummer: 0800-2225000.”
Achtergrond:
“Een consument meldt zich bijvoorbeeld op 1 juli 2007 aan voor de actie door telefonisch akkoord te zijn gegaan of zich via internet te hebben ingeschreven. Tussen deze aanmelding en de daadwerkelijke levering zit doorgaans vijf weken. Pas op 8 augustus 2007 wordt de consument dan ook echt klant. Op 1 mei 2008 worden de meterstanden opgenomen. Het `meteropnamemoment` is vastgelegd door de netbeheerder (ook met een `slimme meter` mogen wij hier niet van afwijken). Op basis daarvan wordt de jaarafrekening opgesteld. Het kan dan nog twee maanden duren voordat die jaarafrekening daadwerkelijk bij iemand op de deurmat valt. In dit geval is dat op 1 juli 2008.
Op dat moment zou het mogelijk kunnen zijn dat de consument het idee dat hij of zij één jaar klant is. Dat is niet het geval (dit is namelijk elf maanden). En bovendien heeft de jaarafrekening betrekking op de periode tot 1 mei 2008 en niet tot 1 juli 2008. De 750 kWh gratis stroom zal daarom niet op die jaarafrekening zichtbaar zijn, maar op de jaarafrekening van het jaar daarna.”
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!