Overlijdensrisicoverzekeraars benadelen huidige klanten
03-08-2009
• leestijd 1 minuten
De meeste overlijdensrisicoverzekeraars laten hun huidige klanten hogere premies betalen dan nieuwe klanten. Afgelopen jaar hebben veel verzekeraars hun tarieven voor nieuwe overlijdensrisicoverzekeringen flink verlaagd. Bestaande klanten betalen daardoor fors meer premie dan nieuwe klanten. Uit recent onderzoek blijkt dat premiedalingen van meer dan 30% geen uitzondering zijn.
Het verschil in premie tussen oude en nieuwe klanten kan oplopen tot honderden euro’s per jaar en vele duizenden euro’s over de gehele looptijd van de verzekering. Ondermeer Nationale Nederlanden, Ohra, Zwitserleven, Reaal, ASR en de Postbank hebben hun premies voor nieuwe klanten verlaagd.
Een voorbeeld. Man en vrouw, beide 42 jaar en niet rokend, sloten 2 jaar geleden een overlijdensrisicoverzekering van 175.000 euro af. De premie van de afgesloten verzekering bij Zwitserleven bedraagt € 149,- per maand. Deze verzekering kan nu echter worden afgesloten voor een maandpremie van € 101,- per maand. Over de nog resterende looptijd van 28 jaar levert dit een besparing op van ruim € 16.000,-.
Deze werkwijze bestaat al jaren in de verzekeringsbranche en wordt algemeen toegepast. Consumenten kunnen dus alleen fors besparen op hun maandlasten door zelf in actie te komen. Overstappen kost niets en is meestal mogelijk per maand (bij een maandbetaling). Consumenten moeten wel rekening houden met een medische selectie bij het afsluiten van een nieuwe verzekering. Pas als zij geaccepteerd zijn, is het verstandig om de lopende overlijdensrisicoverzekering op te zeggen.
Bron: Independer.nl