OV Loket krijgt 1446 klachten
31-05-2011
• leestijd 1 minuten
Het OV Loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer, heeft de eerste drie maanden van dit jaar 1446 klachten binnengekregen. De organisatie heeft dat dinsdag laten weten. Vooral januari was door problemen door het winterweer druk met 666 klachten. Een groot deel van de ongenoegens ging over het vervoersbewijs.
Volgens het OV Loket is het hoog tijd dat de vervoersbedrijven een centraal (digitaal) punt in het leven roepen waar mensen hun geld terug kunnen vragen als ze bijvoorbeeld vergeten uit te checken met hun ov-kaart.
Vergeleken met vorig jaar wordt er een stuk minder geklaagd door reizigers. In de eerste zes maanden van 2010 kreeg het loket maandelijks zo'n zevenhonderd zaken voorgelegd. Na de drukke maand januari dit jaar zakte het aantal in februari en maart naar respectievelijk 422 en 358.
De NS en het bedrijf dat de ov-chipkaart uitgeeft (TLS) kregen met respectievelijk 493 en 350 meldingen het leeuwendeel van de klachten aan hun broek, gevolgd door Connexxion met 180.
Het OV Loket werd in 2008 met financiële steun van het Rijk in het leven geroepen en verwerkt klachten van reizigers die door de vervoerders niet afdoende worden geholpen.
Bron: ANP