Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

OV-fietsen met elektronische sloten: hoe staat het ermee?

25-03-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3696 keer bekeken
  •  
OV fiets

Met meer fietsen dan inwoners is Nederland een echt fietsland te noemen. Het is dan ook geen verrassing dat de OV-fiets een populair vervoersmiddel is. Maar jaarlijks raken veel sleutels zoek, met ongemak tot gevolg. In januari 2021 introduceerde de Nederlandse Spoorwegen (NS) OV-fietsen met elektronische sloten. Het doel was om eind 2021 zo’n zeventig procent van alle OV-fietsen in Nederland te voorzien van een elektronisch slot. Is dit gelukt? En wat moet je doen als je slot niet functioneert?

Jaarlijks verliest de NS ongeveer tweeduizend sleutels. Veel reizigers nemen namelijk per ongeluk het sleuteltje mee naar huis nadat ze uit gewoonte de fiets op slot hebben gezet.

Hierdoor kunnen sommige OV-fietsen tijdelijk niet verhuurd worden. Onhandig en onpraktisch, zeker als jij net een fiets moet huren en er niet genoeg beschikbaar zijn. De nieuwe sloten bieden hier een oplossing voor. 

OV-chipkaart vervangt sleutel

De elektronische sloten zijn te openen met een (persoonlijke) OV-chipkaart. Door je kaart tegen het slot te houden, wordt er gecheckt of er een geldig OV-fietsabonnement op de kaart staat.

Als alles in orde is, springt het slot vanzelf open. Je kunt een OV-fiets huren voor €4,15 per 24 uur. Na 72 uur betaal je per 24 uur een extra toeslag van €5.

Op welke stations staan OV-fietsen met een elektronisch slot?

De pilot ging van start op station Apeldoorn met 350 nieuwe OV-fietsen. Inmiddels zijn de fietsen met elektronisch slot ook te vinden op de stations in Den Bosch en Harderwijk.

De verwachting is dat de nieuwe fietsen vanaf april dit jaar tevens op station Amersfoort beschikbaar zullen zijn.

Hobbels op de weg

De NS biedt in totaal 21.700 OV-fietsen aan, waarvan momenteel duizend exemplaren zijn voorzien van een elektronisch slot. Het doel om ruim driekwart van de fietsen te voorzien van elektrische sloten is dan ook niet gehaald. De uitrol van het nieuwe systeem is echter vertraagd door verschillende factoren.

Zo bleek de eerste accu niet lang genoeg mee te gaan, waren de instructies onduidelijk en werd het slot als traag ervaren. Daarnaast worden bepaalde onderdelen zoals de chip door corona minder goed geleverd.

Inmiddels zijn er verschillende verbeteringen doorgevoerd en worden OV-fietsen die uitgerust zijn met het nieuwe slot stapsgewijs ook op andere stations ingevoerd.

Wat moet je doen als het slot niet functioneert?

Hoewel een elektrisch slot voordelen met zich meebrengt, gaat het ook makkelijker stuk dan een ouderwetse fietssleutel. Mocht je onderweg te maken krijgen met een slot dat niet meer open of dicht gaat, neem dan contact op met de klantenservice van de NS. De fiets wordt dan opgehaald en je krijgt het huurbedrag teruggestort.

Daarnaast is het slim om je feedback door te geven via de NS Lab-app, een soort proeftuin voor nieuwe initiatieven van de NS. Gek genoeg zijn de kosten die je maakt voor alternatief vervoer om toch van A naar B te komen voor je eigen rekening.

Als reactie hierop geeft de NS aan dat de klantenservice ‘zal onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de reiziger in deze situatie coulance te bieden.’

Bron (inclusief beeldmateriaal): Nederlandse Spoorwegen

Heb jij een vraag over OV-fietsen of over een andere consumentenkwestie? Stel deze dan op Kassa's Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis over een bepaald onderwerp? Help anderen op weg en beantwoord vragen op ons forum!

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!