Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

OV-chipkaart met reisrecht verloren? Vraag tijdelijk reisproduct aan!

21-12-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
386 keer bekeken
  •  
195x90_ovchipkaart1_05.jpg
Elke dag met trein, bus of metro naar college, in 't weekend met een koffer vol vuile was naar je ouders, of 's nachts aangeschoten op een koud perron op de nachttrein wachten. Studenten reizen gratis met de OV-chipkaart met een studentenreisproduct. Wat gebeurt er eigenlijk als je OV-kaart kapot gaat of nog erger, als hij gestolen wordt? Jaarlijks vragen 160.000 studenten een vervangende kaart aan. Dat lijkt simpel, maar zo simpel is het niet en het kost (arme) studenten ook nog eens heel veel geld, want de kosten worden tussentijds niet vergoed.
Zelf betalen
Er worden 400-500 vervangende OV-chipkaarten per dag aangevraagd door studenten! Studenten die wachten op een vervangende kaart betalen reiskosten in de eerste negen werkdagen zelf, behalve als de kaart buiten hun schuld om defect is geraakt. Het grootste gedeelte van de declaratieverzoeken van studenten is op dit moment een gevolg van kosten die studenten maken op het moment dat ze tijdelijk niet in het bezit zijn van een geldig studentenreisproduct als gevolg van een verloren/gestolen/defecte kaart. Het leveren van een vervangende kaart duurt zes tot negen werkdagen vanaf het moment van verwerken van de aanvraag.
Onzichtbare schade
Kassa ontving klachten van studenten die veel tijd kwijt waren met de vervanging van de defecte of gestolen pas. De studenten moeten in de periode waarin ze zonder 'het studentenreisproduct' zitten al hun vervoerskosten zelf betalen. Er zijn declaratiemogelijkheden, maar het wordt de student heel moeilijk gemaakt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen zichtbare en onzichtbare schade en of het wel of niet je 'eigen schuld is'. Studenten hebben wettelijk gezien recht op vrij reizen en toch moeten ze bij vermissing diefstal of schade gedurende de periode waarin ze geen OV-kaart hebben de reiskosten zelf betalen. Heel veel studenten worden de dupe van de bureaucratische regels die de uitvoerende instantie RSR (Regisseur Studenten Reisrecht) heeft opgelegd.
Studentenvakbond
De LSVB (landelijke studentenvakbond) heeft met Rover dit probleem hoog op de agenda van de vervoersmaatschappijen en de ministeries van Oc&W en V&W gezet. Voormalig staatssecretaris Halbe Zijlstra beloofde in een brief aan de LSVB op 9 juni 2012 en vanaf 1 januari 2014 is er een oplossing! Studenten kunnen vanaf dan bij verlies, diefstal of een defect een tijdelijk studentenreisproduct aanvragen dat binnen een uur werkt.
Oplossing
Vanaf 1 januari 2014 kunnen studenten met een geldig studentenreisproduct die niet kunnen reizen omdat hun OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is, gebruik maken van het zogeheten tijdelijk studentenreisproduct. Daarmee kunnen ze binnen een uur verder reizen. Het enige dat ze nodig hebben is een andere (anonieme of persoonlijke) OV-chipkaart. Met het tijdelijk studentenreisproduct besparen ze kosten en kunnen ze bovendien binnen een uur verder reizen, zodat ze nauwelijks hinder hoeven te ondervinden van de problemen met hun OV-chipkaart. Aanvraag: Studenten moeten eerst een andere anonieme of persoonlijke OV-chipkaart regelen. De eventuele kosten hiervan zijn voor eigen rekening. Vervolgens kunnen ze online via een aanvraag voor een tijdelijk studentenreisproduct indienen. Dit kan vanaf de computer thuis, maar ook onderweg vanaf een tablet of mobiele telefoon met internet. Geldigheid: Het tijdelijk studentenreisproduct is zeven dagen geldig vanaf het moment dat het klaarstaat op de ophaalautomaat en verloopt vanzelf. Studenten moeten zorgen dat ze zo snel mogelijk weer met hun reguliere studentenreisproduct kunnen reizen. Daarom moeten ze naast het tijdelijk studentenreisproduct, ook direct een vervangende kaart aanvragen via de Klantenservice OV-chipkaart. Meer weten? Studenten die vragen hebben of meer willen weten over het tijdelijk studentenreisproduct, kunnen hiervoor (vanaf 1 januari 2014) de website raadplegen. Ook kunnen ze contact opnemen met de Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct (0900-0980).
Meer hierover is hier te lezen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!