Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Ov-chipkaart maakt horendol'

09-10-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ov-chipkaart_92.jpg
Treinreizigers worden horendol van het vele in- en uitchecken met de ov-chipkaart tijdens een reis, terwijl vroeger één papieren treinkaartje voldeed. Mensen vinden het reizen met de trein veel te ingewikkeld en te duur geworden. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond, die binnen 3 maanden 2400 klachten binnenkreeg. De bond vindt dat NS veel eerder de boel op orde had moeten hebben.
2400 klachten
Op het meldpunt Einde Treinkaartje, dat de Consumentenbond 3 maanden geleden opende, zijn dus bijna 2400 klachten binnengekomen. Veel te veel, vindt de bond die de lijst geanonimiseerd naar de NS stuurt. Veel reizigers zijn boos over de hoge kosten, zoals de borg van 20 euro die op de anonieme ov-chipkaart moet staan om te kunnen reizen.
Veelvoorkomende klachten:
Maar ook over het reizen zelf kwamen veel klachten: een retourtje van Emmen naar Venlo vergt nu bijvoorbeeld 12 keer in- en uitchecken, terwijl in het verleden één papieren kaartje genoeg was. Andere veelgehoorde klachten zijn de toeslag van 1 euro op de eenmalige chipkaart, 2,50 euro moeten betalen om geld van de chipkaart terug te storten en de omslachtige procedures rond meereiskorting of keuzedagen. Veel consumenten uitten ook hun zorgen over hoe NS met hun reisgegevens omgaat.
'NS moet aan de bak'
De bond eist dat de NS snel met maatregelen komt. ,,NS moet samen met andere vervoerders echt aan de bak om de situatie snel te verbeteren'', zegt directeur Bart Combée. ,,De ov-chipkaart zou treinreizen juist makkelijker moeten maken.''
'Pas na invoering ov-chip kijken naar problemen'
Volgens de bond had het spoorbedrijf er al ver voor de invoering mee aan de slag gemoeten. Een woordvoerder van NS vindt dat niet terecht. Het overgaan naar de ov-kaart is een kwestie van meer partijen, ook van provincies en gemeenten. ,,Die partijen zijn allemaal op hun eigen schema overgegaan. Wij als NS konden pas kijken wat de knelpunten waren vanaf het moment dat alle reizigers, in juli, over waren op de ov-chip.''
30.000 mensen met suggesties, klachten en opmerkingen
Verder noemt hij het fijn dat 2400 mensen de bond hebben benaderd ,,maar in die 3 maanden hebben zo'n 30.000 mensen ons gebeld met goede suggesties, klachten en opmerkingen. En dat op 1,2 miljoen reizigers per dag''. Bovendien komt de Consumentenbond volgens NS met voorbeelden waar juist wel degelijk betere en voordeligere alternatieven voor zijn. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor