Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
OV-chipapparaten doen het niet, toch beboet!
14-03-2011
•
leestijd 2 minuten
•
64 keer bekeken
•
Voor haar stage reisde Tamara Honcoop tot voor kort iedere dag van haar woonplaats Hoofddorp naar Haarlem. Ze nam daarvoor bus 300 van Connexxion. Tamara heeft een studenten-OV-chipkaart, een weekkaart. Iedere maand wordt geld van haar studiefinanciering ingehouden, zodat ze door de week gratis kan reizen, zo ook op 14 oktober. Maar de busreis verloopt die dag anders dan anders.
Op het moment dat Tamara instapt en probeert in te checken doen de chipapparaten het niet doen. Ook een aantal controleurs en de buschauffeur signaleren dit, want Tamara hoort ze overleggen. Tamara besluit te gaan zitten en te wachten tot de apparaten het weer doen.
Als Tamara net een paar seconden zit, wordt ze gecontroleerd en … beboet! En bij de eerstvolgende halte moet Tamara met de controleur uitstappen. En ze is dan nog lang niet op haar eindbestemming. De bus rijdt verder. En totaal overrompeld blijft Tamara achter met een proces-verbaal in haar handen. En staat ze bij Connexxion geregistreerd als verdachte, zo staat op de boete. Eenmaal thuis en een beetje bekomen van de schrik, besluit Tamara bezwaar te maken tegen de boete. Maar dit bezwaarschrift en een tweede worden afgewezen. En op een derde bezwaarschrift reageert Connexxion niet.
Sanne van Galen van ROVER, de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer, vindt het onterecht dat Tamara beboet is. Ze heeft namelijk een geldig vervoersbewijs en het wordt haar onmogelijk gemaakt in te checken. De Belbus brengt Tamara en Sanne naar het hoofdkantoor van Connexxion. Een ritje van Hoofddorp naar Hilversum. Tamara doet haar verhaal en Bruno Bruins, topman bij Connexxion, hoort het aan. Hij wil op dat moment nog geen toezegging doen, maar de volgende dag heeft Connexxion haar excuses aangeboden aan Tamara en de boete kwijtgescholden. Volgens het busbedrijf deden de chip-apparaten het inderdaad niet en had Tamara wel degelijk een geldig vervoerbewijs.
Voor al uw consumentenproblemen schrijft u naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. En mailen kan ook:
belbus@vara.nl