Ov-bedrijven bewaren illegaal reisgegevens
09-12-2010
• leestijd 2 minuten
Gegevens van reizigers in het openbaar vervoer worden door drie grote vervoerbedrijven en de uitgever van de OV-chipkaart te lang bewaard. Het gaat om het GVB in Amsterdam, RET in Rotterdam, de NS en het bedrijf Trans Link Systems (TLS). Bovendien hebben deze bedrijven geen goed beleid voor het bewaren en verwijderen van informatie over reizen die houders van een OV-chipkaart maken. Dat heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) donderdag bekend gemaakt.
Het is niet de eerste keer dat GVB, RET en TLS met de privacywaakhond te maken krijgen. Al in 2005, voordat de OV-chipkaart was ingevoerd, waarschuwde het CBP dat bedrijven voorzieningen moesten treffen om te voorkomen dat persoonsgegevens onnodig zouden worden bewaard. Als de persoonlijke gegevens en informatie over reisgedrag niet meer noodzakelijk zijn, moeten de bedrijven deze vernietigen. Dat is niet gebeurd, aldus het CBP.
Bij NS is weer net iets anders aan de hand. De spoorwegen informeren volgens het CBP studenten niet goed over het in- en uitchecken. Studenten hoeven dat nog niet te doen, omdat het voor hen nog niet mogelijk is op saldo te reizen. De studenten-OV-chipkaart wordt momenteel gebruikt als zogenoemde 'zichtkaart', waarmee zij zich bekend kunnen maken als studentenkaarthouder, aldus het CBP. De informatie van NS over in- en uitchecken voor studenten moet van het CBP worden verbeterd.
GVB en RET melden dat zij zich wel degelijk aan de Wet bescherming persoonsgegevens houden. ,,De vervoersbedrijven zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van Financiën en de Belastingdienst over de bewaartermijnen. De RET en het GVB hebben een beleid ten aanzien van de bewaartermijnen dat ook aan het CBP is voorgelegd. Dit beleid is in september goedgekeurd door het CBP, Financiën en de Belastingdienst.'' De gemeentelijke ov-bedrijven willen een gesprek met het CBP om overeenstemming over het beleid te bereiken.
Volgens het CBP gaat het alleen om voorlopige bewaartermijnen, die nog niet in werking zijn. De termijnen die GVB en RET op het oog hebben, zijn in sommige gevallen ook langer dan strikt noodzakelijk, aldus het CBP.
Verder zeggen de bedrijven dat zij geen namen, adressen en woonplaatsen van chipkaarthouders hebben. ,,Die zijn alleen bekend bij TLS en daar hebben de vervoerbedrijven geen toegang toe.'' RET en GVB hebben alleen informatie over de transacties die met de kaarten zijn gemaakt.
Het CBP begon in februari met het onderzoek, nadat een aantal studenten daar om had gevraagd.
ANP