Kassa

Ouderenuurtjes in supermarkt 'stigmatiserend en onnodig'

02-10-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
178 keer bekeken
  •  
supermarkt karretje 1127
Ouderenbond ANBO is niet te spreken over het kabinetsplan om in elke supermarkt verplicht twee vaste uren in te stellen voor ouderen en kwetsbare mensen. Het idee is "stigmatiserend en onnodig", vindt de bond. "Ouderen zijn gewone mensen en moeten dus op elk moment boodschappen kunnen doen." Ouderenbond KBO-PCOB roemt in een persbericht juist wel de speciale uurtjes  in supermarkten: “We zijn enthousiast over deze boodschappenuurtjes. Sommige senioren durven op dit moment niet veilig de supermarkt in. Dan is het mooi dat voor deze mensen die anders niet durven, er een alternatief geboden wordt. "
Al tijdens de eerste coronagolf stelden supermarkten hun deuren tussen 07.00 en 08.00 uur open voor uitsluitend ouderen. Dat werkte niet, want oudere mensen krijgen vaak in de ochtend thuiszorg, stelt de ANBO achteraf vast. Deze ouderenbond ziet meer in het inzetten van een gastheer- of vrouw, die wijst op de 1,5 meter afstand en helpt bij het schoonmaken van de winkelwagentjes.

'Niet goed voor saamhorigheid'

Opnieuw speciale ouderentijden lijkt ANBO-directeur Liane den Haan niet handig. Andere mensen hebben dus pech en "dat lijkt me niet bevorderlijk voor de saamhorigheid tussen mensen". Den Haan vraagt zich ook af wie bepaalt welke oudere dan naar binnen mag en of klanten zich moeten identificeren of een verklaring van de huisarts moeten meenemen dat ze kwetsbaar zijn. 

Ouderenbond KBO-PCOB: geen vrees voor stigma

Ouderenbond KBO-PCOB is niet bang dat senioren gestigmatiseerd worden.  “Deze speciale uurtjes zijn er ook voor jongeren met een chronische aandoening. Voor veertigers met een hartkwaal", zegt woordvoerder Gusta Willems. "Voor ouderen die anders binnen blijven en nu wel naar de super durven. Dus wie dan durft te stigmatiseren, stigmatiseert een grote, diverse groep. En dat in een tijd waarin we juist moeten omzien naar elkaar. Laat dát de boodschap zijn, naast alle andere spullen die je in je winkelkarretje zet.” ANP / Kassa

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (55)

Willem Hendriks
Willem Hendriks3 okt. 2020 - 5:47

Wat een domme opmerking van de ANBO. Wel eens geprobeerd om boodschappen te doen in een supermarkt midden op de dag? Ik voel me juist veilig dat ik om 7 uur boodschappen kan doen, zonder problemen. Het is echt niet gemakkelijk om op andere tijdstippen iedereen te ontwijken die te dicht bij je komt.

Stefan Vlaminckx VN ambassadeur rechten van de mens met een handicap
Stefan Vlaminckx VN ambassadeur rechten van de mens met een handicap2 okt. 2020 - 15:52

Het instellen van speciale uren voor de kwetsbare doelgroep is in dit geval niet stigmatiserend, maar juist een goede maatregel om de kwetsbaren een extra keuze te bieden om hun boodschappen te doen, met een lager risico op het oplopen van een Covid-19 infectie als tijdens de normale openingstijden. Het is ook geen verplichting, de doelgroep mag ook op de andere uren de winkel in. En het komt tegemoet aan het mensenrecht de juiste hulp op het juiste moment te kunnen kiezen en ontvangen. Winkels zouden ook een tijdelijke verlaging van het minimum aankoopbedrag kunnen overwegen, speciaal voor de doelgroep die het grootste risico loopt bij een infectie met Covid-19 op overlijden. Dan praat je over met name 70 plussers en mensen met een broze gezondheid doordat zij een of meerdere (chronische) klachten hebben, het zogenaamde onderliggende lijden. Kortom, als u op leeftijd bent of al een broze gezondheid heeft kunt u gebruik maken van de geboden oplossing. Maar u kunt ook gewoon uw kleinkind achter zijn scherm vandaan jagen. Doet ie ook eens wat aan beweging.

1 Reactie
spikkel
spikkel4 okt. 2020 - 8:14

Dat laatste zinnetje had u beter weg kunnen laten. U gaat er wel heel makkelijk vanuit dat mensen een sociaal netwerk hebben. Mensen met onderliggend lijden zijn niet persé oud. Als je 25 jaar bent heb je geen kleinkinderen. Als je nooit kinderen hebt gekregen heb je ook geen kleinkinderen. En zo zijn er nog wel wat redenen te verzinnen.

Azertyqwerty
Azertyqwerty2 okt. 2020 - 15:04

Nu mondkapjes maar niet verplicht worden is het levensgevaarlijk in de supermarkt. 1,5 kan niet. Ook niet als je je best doet in een gangpad van 180cm breed MET tegenliggers. Winkelwagens en scanners worden ook amper nog schoongemaakt. Dus of een ouderenuurtje in de middag of avond in plaats van op zo'n achterlijke tijd. (7-8am), of gratis thuisbezorgd. Super verdienen als 1 van de weinigen voldoende in deze voor vele bedrijven moeilijke tijden.

simon55
simon552 okt. 2020 - 14:57

ik doe al jaren m n boodschappen omstreeks de klok van 08.00 uur op de zaterdag. Ik ben net 69 jaar en kom , als het meezit , wel 8 mensen tegen. Over het ouderen uurtje gesproken. Slaat echt helemaal nergens op

wimpel
wimpel2 okt. 2020 - 14:39

Zeven uur. Achterlijke tijd. Om half elf, dat is mooi. Voor jongeren 04.00uur. Dan zijn ze nog onderweg uit de kroeg.

sira
sira2 okt. 2020 - 14:39

Ouderenbond ANBO is niet te spreken over het kabinetsplan om in elke supermarkt verplicht twee vaste uren in te stellen voor ouderen en kwetsbare mensen. Het idee is "stigmatiserend en onnodig", vindt de bond. "Ouderen zijn gewone mensen en moeten dus op elk moment boodschappen kunnen doen." Wat een onzin. Die ouderen mogen best op een ander tijdstip boodschappen doen als ze dat prefereren, maar er zijn ook ouderen die deze speciale tijden wel prettig vinden. Niet alle ouderen maken gebruik van thuiszorg of een rollator.

betty kaminskas
betty kaminskas2 okt. 2020 - 14:22

Ik vond het ouderenuurtje heel fijn, lekker rustig, wordt niet ondersteboven gelopen, vakken zijn goed gevuld. Van mij mag het weer ingevoerd worden. Wat een onzin dat je je ID moet tonen, als je vaste klant bent kennen ze en je en zo niet zeg je een maal en het is geregeld.

Garincha
Garincha2 okt. 2020 - 14:15

Persoonlijk vind ik het wel een goed idee. Tijdens de normale openingstijden zijn er helaas teveel mensen die zich niks aantrekken van afstand houden, laat staan mondkapjes. Bij het ouderenuurtje zie je dat je medeklanten veel meer rekening met elkaar houden. Helaas is het hier al om 7 uur 's ochtends waardoor je er wel vroeg je bed voor uit moet. Ik ervaar het absoluut niet als stigmatiserend, maar als een service van de winkel. Dit kost ze ook het een en ander. Ze moeten een uur eerder op en het personeel moet in dat extra uur ook gewoon doorbetaald worden.

schildertuin
schildertuin2 okt. 2020 - 13:45

Poiesz maakt de winkelwagens nog steeds schoon en blijft dat doen. Er is steeds een personeelslid bij de karren en er wordt je één aangereikt. Zelf geen geknoei met flessen of papier, dat op elk verkeerd moment net op is. Ook de vroege openingstijd van 7 uur blijft. Je hoeft niet oud of kwetsbaar te zijn om dan in de winkel te mogen. Maar dan is het wel veel rustiger.

Rudi32
Rudi322 okt. 2020 - 13:33

Ik vindt niet dat het stigmatiserend is een uurtje voor de ouderen mensen onder ons en risicogroepen. Je bent niet verplicht op het aangegeven tijdstip te gaan. Je kunt als je wilt dan gaan en in een rustigere supermarkt je boodschappen doen. En dat is voor sommige mensen een uitkomst. Die anders misschien niet door de corona naar de supermarkt willen gaan omdat het er druk kan zijn. En gewoon bang zijn om besmet te worden. Dat vindt ik niet zo gek. De tijd zo vroeg in de ochtend vindt ik wel gek. Ze kunnen ook de tijd van 12 uur tot 14.00 uur doen. Dat dan mensen die ouder zijn of in de risicogroepen zitten even op een rustig moment hebben om de boodschappen doen. Ik zelf zit in een risicogroep en zou daar zeker blij mee zijn.

vergeergr
vergeergr2 okt. 2020 - 13:25

is inderdaad discriminerend maar het is wel zo dat veel ouderen niet weten wat 1,50 meter is ik ben zelf 73 maar houdt WEL afstand

limadu172
limadu1722 okt. 2020 - 13:23

Onzin, ik ben 81 om die tijd word ik pas wakker

ravensbergen
ravensbergen2 okt. 2020 - 13:12

Jammer dat juist de ANBO zich zo opstelt. Ik winkel graag bij mijn super tussen 7en 8. Er wordt echt geen deurbeleid gevoerd en soms maakt een vroege jongere ook gebruik van dat uur. De 'saamhorigheid' van de ANBO mag zich best eens stellen achter de maatregelen, dus als positieve influencer.

shepucrocc
shepucrocc2 okt. 2020 - 12:24

Bij de kassa van de LIDL hangt/hing een mededeling dat er een speciaal ouderenuurtje was ingesteld. Buiten dat uur het verzoek de oudere voor te laten. Ik heb er geen gebruik van kunnen maken: niemand maakte plaats voor mij. Ik ben 74; misschien nog niet oud genoeg?

willemvroege
willemvroege2 okt. 2020 - 12:13

Het tijdstip van 7:00 tot 800 uur was inderdaad ongeschikt. Een ander uur van de dag is geen optie. Beter is het inderdaad om de supermarkt zo veilig mogelijk te maken voor iedereen. Dus: winkelwagentjes altijd schoon; beperkt aantal mensen binnen in relatie tot winkelgrootte en breedte gangpaden; winkelen alleen met karretje (dit ook handhaven); geen extra stellages, kratten, displays e.d. in smalle gangen; waar mogelijk vaste looproute met pijlen op de vloer; àlle medewerkers altijd mondkapjes; klanten dringend verzoeken ook mondkapje te dragen; spatschermen bij de kassa; toezicht op naleven 1,5 meter afstand. Mijn ervaring/observatie: alleen die spatschermen zijn oké, de rest onvoldoende of zelfs helemaal niet. Dat kan beter!

JannaCornelia
JannaCornelia2 okt. 2020 - 12:10

Ik ben 73. Op ons dorp zijn de twee supermarkten nu om half 8 open, niet speciaal voor ouderen. Ik ga nu tussen half 8 en 8 uur, dat bevalt uitstekend. Maar ook ‘savonds na 7 uur is hier een goede tijd, alleen zijn het brood en de groente soms op. Hoe het in een grote stad zou zijn? Waarschijnlijk zou ik proberen op het ouderenuurtje te gaan. Onder ouderen wordt veel info uitgewisseld, welke winkels rustig zijn en welke tijden. Staan er klanten buiten te wachten, kom ik een andere keer wel terug. Gezellig is het niet meer, er gaan dagen voorbij dat ik geen mens spreek. De winkels, de bibliotheek, het zwembad waren juist de plaatsen waar ik anderen ontmoette.

Gunia
Gunia2 okt. 2020 - 11:54

Vind het ook dicreminerend .En als het moet .de tijd veel te vroeg .doe dan 2 tijden 1 later .Maar nog mals niet nodig .wil bootschappen doen wanneer ik wil net als iedereen

Penghi
Penghi2 okt. 2020 - 11:52

Stigmatiserend en onnodig? Als de mensen eens wat meer zorg voor elkaar hadden en uit zichzelf afstand hielden etc., ja, dán was het onnodig! Maar als ik zie hoe sommige mensen met een boos gezicht doordouwen en totaal geen rekening houden met anderen, ja, dán zijn de speciale uren hard nodig! En dan vind ik het wel heel ondoordacht om dat 's morgens om 07:00 uur te doen. Ouderen starten moeilijker op, hebben meer tijd nodig voor wassen, aankleden etc., hoe vroeg moeten ze dan wel niet opstaan? En hoe veilig is het om straks, wanneer het veel later licht wordt, in het pikkedonker over straat te gaan? Weet de ANBO directeur zó weinig af van ouderen? Vreemd! Enne.....is het vragen om een identiteitsbewijs dan zo erg wanneer er getwijfeld wordt over de leeeftijd? Waarom worden er altijd maar bezwaren geopperd wanneer er iets moet gebeuren? Probeer eens een keer in oplossingen te denken, dan wordt de wereld een stuk leuker!!

c.rietveld
c.rietveld2 okt. 2020 - 11:45

ik ben het volkomen eens met de stelling, wie verplicht mij om smorgens vroeg boodschappen te doen.

h-hollander@kpnmail.nl
h-hollander@kpnmail.nl2 okt. 2020 - 11:42

nee de thuiszorg komt pas om 08.30 uur dan is het al voorbij dan zou ik zeggen van 17.00 tot 18.00 uur

2 Reacties
simon55
simon552 okt. 2020 - 14:52

U zult wel veel spanning berichten krijgen , nu u mail adres erbij staat. Geweldig gedaan hoor

simon55
simon552 okt. 2020 - 14:53

Spam berichten bedoel ik

neeg
neeg2 okt. 2020 - 11:18

Wie bepaal of ouderen het wel of niet fijn vinden. Ik ga zelf om 7 uur boodschappen doen en zie steeds meer ouderen om me heen.

L.c.visser
L.c.visser2 okt. 2020 - 11:01

Te gek om over na te denken zo vroeg voor ouderen!! Van 7 tot 8 uur!! Gaan jullie zelf al om 7uur voor de deur bij de winkels staan?? Hoop ouderen komen pas om 8uur uit bed en dan moeten nog gedoucht en aan gekleed worden door de thuiszorg dus denken jullie daar maar een over na!!@

inburger
inburger2 okt. 2020 - 10:58

Niks stigmatiserend: het ouderenuurtje is niet verplicht, ouderen mogen op elk uur van de dag boodschappen doen... Zelf heb ik (79 j.) tot nu toe steeds gebruik gemaakt van het ouderenuurtje, ik vind het heerlijk, zo vroeg. Afstand houden gaat dan moeiteloos. Het enige echte probleem is dat het nu 's morgens langer donker is. Vanwege slecht zicht loop ik niet graag in donker over straat.

L.c.visser
L.c.visser2 okt. 2020 - 10:54

En de tijd voor ouderen van 7uur tot 8 uur waarom zo vroeg voor deze mensen .Zo idioot vroeg. Dus ouderen moeten voir de rest vroeg opstaan !!!! Te gek om over na te denken.

janniejans
janniejans2 okt. 2020 - 10:50

Een beetje service kan wel zou je zeggen, na alle prijsverhogingen bij supermarkten!

OMPI65
OMPI652 okt. 2020 - 10:36

Buiten dit allemaal... Geen werkzaam leven meer, dus lekker tuttelen ‘s morgens en de hele dag doen wat er in je opkomt. Dat is de luxe die we verdiend hebben. Dan ga je niet om 7 uur boodschappen doen. Wie dàt bedacht heeft is jaloers op senioren!

Jan_Coenraats
Jan_Coenraats2 okt. 2020 - 10:34

Ik sluit me aan bij de opmerking "stigmatiserend".

thijsje
thijsje2 okt. 2020 - 10:07

Nee! Zo vroeg ga ik niet. Draai me dan nog even lekker om.

Elpatasama1948
Elpatasama19482 okt. 2020 - 10:06

Belachelijk, ik heb dan wel geen hulp maar ik ga echt niet zo vroeg mijn bed uit voor boodschappen. Ik doe dat om een uur of 5 en neem altijd een karretje.

hetklopt
hetklopt2 okt. 2020 - 10:03

Gewoon 1,5 meter handhaven. Goed voor iedereen.

1 Reactie
betty kaminskas
betty kaminskas2 okt. 2020 - 14:25

Lat me niet lachen, 1.5 meter afstand houden in de supermarkt? Onbegonnen werk.

kraanjan
kraanjan2 okt. 2020 - 10:00

Hallo, ANBO, het is toch niet verplicht om als ouderen op die openstelling van uren in supermarkten boodschappen te doen. Ik vind het een goede service's van SUPERMARKTEN. Het lijkt in Nederland alsof je altijd kritiek moet leveren. Groet, Jan. 74 jaar.

1 Reactie
Barry54
Barry542 okt. 2020 - 13:53

Inderdaad, het ouderenuurtje is niet verplicht. Prima voor wie dat prettig vindt om er gebruik van te maken en wie zich fit en gezond voelt, kan gewoon gaan wanneer hij of zij dat wil, met in achtneming van de regels uiteraard. Groet, Barbara 66 jaar

G. van der Made
G. van der Made2 okt. 2020 - 9:59

Oudere mensen hebben dan veelal zorg en zijn bovendien zo vroeg ook nog niet actief buitenshuis. Beter is een later tijdstip te bedenken rond het middaguur.

1 Reactie
marleenvanh
marleenvanh2 okt. 2020 - 10:58

Eens.

theodorusme
theodorusme2 okt. 2020 - 9:59

Wij waren wel blij met het "bejaardenuurtje" bij AH. Maar als je er om 8 uur bent is het ook nog heel rustig.

hejmina
hejmina2 okt. 2020 - 9:59

Ruim 17 miljoen mensen hebben te dealen met het Coronavirus maak geen onderscheid tussen mensen, geen uitzonderingen, wel hulp als die nodig is.

mariodings
mariodings2 okt. 2020 - 9:57

Nee, inderdaad overbodig en stigmatiserend. Er zijn genoeg tijden dat het niet druk is in de supermarkt. Als verplichte thuiswerker maak ik daar handig gebruik van. Wel zouden supermarkten moeten worden verplicht om iemand de karretjes of mandjes schoon te maken, want sommige laten het over aan de klant. En we weten ook precies welke supermarkten dat zijn.

Engelse drop
Engelse drop2 okt. 2020 - 9:49

Die tijd tussen 7 en 8 dan wordt ik gewassen door het verplegend personeel. Doe dat uurtje maar voor de kinderen die naar school gaan !!

1 Reactie
marleenvanh
marleenvanh2 okt. 2020 - 10:58

Precies! Kunnen al die moeders daarna snel even langs de supermarkt ZONDER kinderen(!) en is het (DUS) de rest van de dag sowieso al een stuk rustiger..... lol

Ferd.
Ferd.2 okt. 2020 - 9:46

Laats sprak ik een mevrouw van net als ik ook boven de 70 en die vertelde zich grote zorgen te maken. Zij vroeg mij of deze regering zo ver zal gaan als in de tweede wereldoorlog en dat wij ouderen dan ook een ster moeten dragen. Ook vertelde zijn dat ze net als ik nog geen last heeft gehad van corona en dat de regering bezig is om de ouderen te gaan behandelen als een minderwaardig volk. Ook ik maak mij hele grote zorgen ondanks dat ik dagelijks veel sport, enigszins rekening houd met de 1,50 meter, maar dat lukt nooit in de supermarkt en thuisbezorgen kan niet omdat na 10 jaar met pensioen zijn het inkomen hetzelfde is gebleven, maar de uitgaven ontzettend gegroeid zijn.

5 Reacties
coar
coar2 okt. 2020 - 10:09

Thuisbezorgen zou een optie kunnen zijn maar dan wel gratis en of nu de grootgrutter of de overheid het betaald maakt niet zoveel uit maar van de ouderen kun je dit niet verwachten want goedkoop is het niet.De zorg van schone karretjes daar moet de super voor zorgen en de gastvrouw/of Heer die volgens de ANBO de ouder wijzen op de 1.5m slaat nergens op er zouden de hele dag scouts door de winkel moeten lopen die iedereen op de 1.5m wijst en niet alleen de ouderen over stigmatiseren gesproken.

tenormin
tenormin2 okt. 2020 - 10:37

Zelfs al wil je het laten thuisbezorgen, zoals ik altijd doe: gisteravond mijn lijst ingevuld en het weer net als in het begin van de Corona: ik kan pas over 10 dagen bestellen. Dus nu zit ik als 80+ zonder eten. Zo vervelend om het telkens aan de buurvrouw te moeten vragen.

lennykr
lennykr2 okt. 2020 - 10:55

Wat een onzin opmerking over een ster dragen. Ik bestel wel bij de Jumbo. Heel makkelijk en het is niet duurder dan er naar toe gaan. Er moeten wat bezorgkosten betaald worden en voor een bepaald bedrag besteld. Dus ik bestel 1 x per 14 dagen de zware spullen en de vers producten haal ik in de winkel. Als ik naar een winkel ga, hou ik afstand, draag een mondkapje en latex handschoenen. Zie heel veel leeftijdgenoten die dat niet doen, geen mondkapje of afstand houden. Niet alles laten afhangen van anderen. Zelf je verantwoordelijkheid nemen is helemaal niet verkeerd.

marleenvanh
marleenvanh2 okt. 2020 - 11:10

Ja ook dat, maar hoeveel ouderen wonen ergens waar de zogenaamd (!) serviceverlende supers (JA JUMBO EN AH) het gewoon VERDOMMEN om te komen bezorgen? Corona of niet.

betty kaminskas
betty kaminskas2 okt. 2020 - 14:23

vandaar dat ik het ouderenuurtje heerlijk vond, van mij mag het terug. Inderdaad thuisbezorgen is schreeuwend duur, ik doe het ook niet

erto171
erto1712 okt. 2020 - 9:44

mevrouw de Haan kan niet beslissen over de oudere uurtjes, zij is al eerder in conflict geweest met ouderen

1 Reactie
vogelhuis
vogelhuis3 okt. 2020 - 9:09

Als oudere heb ik alle tijd, maar het zou wel mooi zijn als er op vaste tijden vakkenvullers zouden zijn, zij lopen zonder op te letten en taan vaak te praten met elkaar. Wat betreft Mevr. de Haan, daar ben ik het helemaal mee eens , en zij wil zelfs lijsttrekker worden van 50+. oei oei, zal dat de partij goed doen ??

EgonL
EgonL2 okt. 2020 - 9:38

“want oudere mensen krijgen vaak in de ochtend thuiszorg, stelt de ANBO achteraf vast” Over stigmatiserend gesproken ;)

fonteynbart
fonteynbart2 okt. 2020 - 9:30

We kunnen natuurlijk vragen uit welk jaar ze komen. Heb je de Aow leeftijd dan mag je binnen :). Dat kan je hier checken https://www.aow.nu Denk dat de ANBO gelijk heeft, dit werkt voor een kleine groep wel, een grote groep niet.

2 Reacties
vergeergr
vergeergr2 okt. 2020 - 13:27

ga toch weg , moet ik mijn ID meenemen om te winkelen BELACHELIJK en dan mag je bijvoorbeeld om 7 uur s'morgens

Penghi
Penghi3 okt. 2020 - 7:21

Sorry dat ik het niet weet, maar ik ben al weer lang weg uit Nederland. Is het niet zo dat je te allen tijde een Identiteitsbewijs bij je moet hebben, dus ook bij het winkelen?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!