Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Ouderen zijn niet dol op emo-tv

08-04-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4580898.jpg
Veel bejaarde televisiekijkers zijn niet dol op de zogenoemde emo-tv. Naar programma's als Memories, Spoorloos en Het Familiediner kijken ze niet graag, omdat die te dicht bij hun eigen emoties komen. Dat willen ze zichzelf niet aandoen.
Dat ontdekte communicatiewetenschapper Margot van der Goot van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Van der Goot promoveert over twee weken op een onderzoek naar het kijkgedrag van 65-plussers. Anders dan in de vakliteratuur wordt aangenomen, gaan de meeste oudere kijkers niet voor de buis zitten omdat ze niets anders te doen hebben, aldus de promovenda.
Volgens Van der Goot appelleert emotie-tv te veel aan ervaringen die oudere kijkers zelf in hun leven hebben opgedaan. ,,Dergelijke programma's komen hard binnen en dat vinden veel mensen niet prettig. Maar natuurlijk zijn er ook ouderen die zulke programma's juist wel graag kijken'', aldus Van der Goot.
De 65-plussers die Van der Goot ondervroeg, zijn veelzijdige tv-kijkers. Ze selecteren de uitzendingen die ze willen zien. Soms zijn de tv-beelden een vervanging voor iets wat de oudere zelf niet meer kan. Ook kiezen sommigen bewust voor het kijken naar programma's waar ze vrolijk van worden.
Tot nu toe is steeds aangenomen dat oudere mensen veel televisiekijken als compensatie voor activiteiten die zijn weggevallen. Maar volgens Van der Goot past dat beeld niet meer bij de bejaarde van nu; die leeft veel langer, is actief, heeft veel interesses en doet dingen die hij altijd al wilde. Die manier van leven is terug te vinden in hun kijkgedrag, aldus Van der Goot. Ze concludeert dat de ouderenomroep Max daar goed bij aansluit. Ouderen zijn er vooral tevreden over dat gasten van Max rustig mogen uitpraten.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor