Ouderen maken steeds vaker gebruik van sociale media. Vooral onder 65- tot 75-jarigen heeft het sociale mediagebruik de laatste jaren in hoog tempo aan populariteit gewonnen. Waarom zitten ouderen steeds meer op sociale media en wat vinden ze er eigenlijk van?
In 2017 gaf 64 procent van de 65- tot 75-jarigen aan actief te zijn geweest op sociale media. Vijf jaar eerder was dat nog 24 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. De meeste mensen maken gebruik van WhatsApp, Facebook en YouTube.
Zo zit Erica Pach van 68 jaar veel op sociale media, alhoewel zij zichzelf niet als een oudere gebruiker identificeert. Het meest zit zij op WhatsApp, Facebook en Instagram. Ze is met name actief op haar Instagramaccount 'kleurrijk60plus'. Samen met drie andere vrouwen van boven de 60 heeft zij deze pagina opgericht. Ze plaatsen hier wekelijks foto's van zichzelf in kleurrijke kleding. "Het is elke keer weer super spannend om te zien welke foto het wel en welke het niet goed doet. We hebben maar 1200 volgers, maar krijgen soms wel 600 likes op een foto."
Elja Daae is sociale media expert en ziet veel positieve kanten van het gebruik van sociale media. "Door sociale media kan je ervoor zorgen dat je op de hoogte blijft van wat er speelt in het leven van je kennissen en familie. En ook om je op de hoogte te stellen van nieuws, van politiek of wat je ook interessant vindt. Daarmee kan je je ook nog eens minder eenzaam voelen denk ik. Je sluit je namelijk aan bij waar de rest van de wereld mee bezig is."
Bronnen: CBS & Marketingfacts
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!