Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Ouderen op wachtlijst voor wekelijks praatje

13-07-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
oudje_vrouw_17.jpg
Het project waarmee ouderen een wekelijk telefoontje kunnen krijgen om uit hun sociale isolement te komen, kampt met een wachtlijst. De Zilverlijn, een beldienst voor ouderen, is een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds en KPN Mooiste Contact Fonds.
Eenzaamheid
De dienst is een van de initiatieven om eenzaamheid van ouderen tegen te gaan. Zeker in de zomer is daar behoefte aan, als familieleden op vakantie zijn en de reguliere activiteiten ophouden. Samen dingen ondernemen, maar ook bellen wordt gewaardeerd. ,,Bij ons kunnen eenzame ouderen zich aanmelden voor een wekelijks praatje’’, vertelt Brenda Emmen van het project Zilverlijn.Het idee komt uit Engeland. 'Silverline' is daar een groot succes.
Dat geldt ook voor de Nederlandse versie, waar zo'n zeventig mensen op de wachtlijst staan. Vanuit een tot callcenter omgebouwde bus bellen vrijwilligers sinds maart wekelijks ouderen op een afgesproken tijdstip.
Zelfstandig wonen
Volgens Emmen worden nu zo’n 250 ouderen door de Zilverlijn gebeld. De dienst is speciaal bedoeld voor ouderen die zelfstandig wonen. Het zijn vaak mensen die niet meer zo mobiel zijn. Een derde van alle ouderen is eenzaam, volgens het Ouderenfonds. ,,Mensen vinden het fijn om vrij uit te kunnen praten en er bijvoorbeeld geen thuiszorg aanwezig is als ze gebeld worden. Onze oudste deelnemer is honderd jaar oud'', aldus Emmen.
Vrijwilligers
De beldienst werkt met 270 vrijwilligers, mannen en vrouwen van jong tot oud. De vrijwilligers zijn van KPN en het Ouderenfonds. Ze krijgen een training voordat ze met bellen beginnen. Het project werkt met een ochtend- en middagploeg van elk vijf vrijwilligers. Op een dag staan in totaal 25 telefoongesprekken ingepland. Een gesprek kan zeven minuten duren, maar ook drie kwartier.
Geen hulpverleningslijn
Emmen benadrukt dat de Zilverlijn geen hulpverleningslijn is. ,,Het zijn vaak leuke gesprekken. Mensen wisselen recepten uit. Een van onze vrijwilligers had nog niemand over haar zwangerschap verteld. De oudere mevrouw die ze belde was de eerste die het nieuws hoorde. Dat soort mooie dingen gebeuren.’’
Zware gesprekken
Soms zijn het ook zware gesprekken. Mensen vertellen dingen die ze met niemand durven te bespreken. Ook ouderenmishandeling komt voor. Bij een ‘niet pluis-gevoel’ schakelt de Zilverlijn de ouderenombudsman in. Na de gesprekken praten een begeleider en de vrijwilliger altijd even na.
Eind oktober wordt het project afgerond. In november krijgt de Zilverlijn een vastere vorm. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor