Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Ouderen maken minder schade, maar betalen meer voor autoverzekering

11 jan 2020
  •  
leestijd 3 minuten
Ouderen betalen meer voor hun autoverzekering vanwege hun leeftijd of worden door verzekeraars zelfs geweigerd. Volgens verzekeraars is dat nodig omdat deze groepen een hoger risico vormen. Maar dat hogere risico blijkt niet uit schadecijfers van het Verbond van Verzekeraars. Een 70-jarige kost verzekeraars gemiddeld juist het minst aan schade.
Kassa kreeg van het Verbond van Verzekeraars de gemiddelde schadecijfers per leeftijd over een periode van 2014 tot en met 2018. Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde schade die verzekeraars per polis kwijt zijn, daalt tot en met een leeftijd van 70. Op die leeftijd vormt een verzekerde een gemiddelde schadepost van 95 euro per jaar. Daarna stijgt de schade weer naar een gemiddeld schadebedrag van 159 euro voor iemand van 85. Maar dat is maar iets hoger dan het schadebedrag van iemand van 35 jaar oud, die kost verzekeraars gemiddeld 153 euro per jaar. Een verschil van slechts 4%.

Ouderen betalen meer premie

Maar ouderen moeten wel veel meer premie betalen dan een 35-jarige. Dat blijkt uit een vergelijking van premiegegevens van onderzoeksbureau Moneyview. In opdracht van de Consumentenbond keek Moneyview naar de premies van WA-verzekeringen op basis van 4 schadevrije periodes. Het effect van leeftijd was het kleinst bij iemand van 35 jaar. Die is 284 euro per jaar kwijt voor een WA-verzekering. De premie loopt daarna op met de jaren. Iemand van 70 betaalt 324 euro per jaar. Een 85-jarige is maar liefst 515 euro kwijt. Dat is 81% meer dan iemand van 35, terwijl een 85-jarige maar 4% meer schade maakt dan iemand die 50 jaar jonger is. Uit het onderzoek van Moneyview blijkt verder dan ruim 40% van de verzekeraars ook een leeftijdsgrens hanteert. Dat gebeurt vanaf 70 jaar.

Discriminatie

De Consumentenbond en ouderenbond ANBO noemen het leeftijdsonderscheid dat verzekeraars maken discriminerend. Dat ouderen meer moeten betalen voor hun autoverzekering is ook nog eens dubbelop, stelt Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond. Als ouderen meer schade maken, merken ze dat al in hun premie doordat het aantal schadevrije jaren daalt. Om dan ouderen ook nog eens extra vanwege hun leeftijd te straffen is oneerlijk. De ANBO wijst erop dat juist ouderen al jaren minder te besteden hebben doordat hun pensioen niet meer is geïndexeerd. Terwijl de auto ontzettend belangrijk is voor ouderen om mobiel te blijven, worden ze daar financieel geraakt door verzekeraars vanwege hun leeftijd.
Niet alleen bij ouderen komt het voor dat ze meer moeten betalen vanwege hun leeftijd. Het gebeurt ook bij jongeren, zoals bij de 23-jarige Brenda Snel. Bekijk het interview met haar hieronder.

Kamervragen

Actuaris Jan Donselaar, oud-vicevoorzitter van het Actuarieel Genootschap en jarenlang actief in de verzekeringsbranche, keek ook voor Kassa naar de cijfers van het Verbond en Moneyview. Donselaar stelt dat de schadecijfers over een periode van 5 jaar een goed beeld geven van het risico dat verzekeraars lopen. De premie is tot en met de leeftijd van iemand van 60 jaar goed te verklaren op basis van de schadecijfers. Maar daarna niet meer. “Het lijkt erop dat verzekeraars bij ouderen extra marge rekenen”, aldus de actuaris.
Fractievoorzitter Henk Krol van 50PLUS noemt de hogere premies die verzekeraars rekenen voor ouderen ook leeftijdsdiscriminatie. Hij gaat Kamervragen stellen en een initiatiefwet indienen die iedere vorm van leeftijdsdiscriminatie verbiedt.

Reactie Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars stelt in een reactie dat het wel degelijk te rechtvaardigen is ouderen meer te laten betalen voor hun autoverzekering. De vergelijking die Kassa maakt met de premies van autoverzekeringen en het gemiddelde schadebedrag zou niet kloppen. Voor verzekeraars zou het schadebedrag minder belangrijk zijn dan de kans dat ouderen een schade maken. Het gemiddelde schadebedrag zou nogal kunnen verschillen door de jaren. Daarnaast letten verzekeraars er wel op dat de autoverzekering ook voor ouderen betaalbaar blijft. Daar is de no-claim een goede manier voor.
Download de volledige reacties van Bovemij, Centraal Beheer en ANBO hieronder.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (6)

avatar
Alexsandra250011 jan 2020 - 20:09

Er woord met je verzekering voor je auto ook naar je postcode gekeken daar zit ook een groot verschil in ik zelf woond in Rotterdam code 3034 mijn zoon in code 3068 maar de zelfde verzekering voor de zelfde auto kost mij 30 euro per maand meer als voor mijn zoon terwijl ik ook nog meer no claim hebt ook maar zeggen ze de Computer geef dit aan dus wij kunnen er ook niets aan doen.Dit voelt bij mij ook als oplichting.
Mvg . A de kock

avatar
Swen12311 jan 2020 - 20:27

De conclusie 'ouderen maken minder ongelukken' is niet te trekken op basis van deze grafieken. Dit wordt Simpsons paradox genoemd: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Simpsons_paradox. De groep 35 jaar en 85 plus hebben een compleet verschillende samenstelling/karakteristieken. Daardoor kan de daling in de grafiek veroorzaakt worden. Het is heel gemakkelijk om een verkeerde conclusie uit grafieken te halen zonder de juiste data en kennis! 

avatar
Ano12 jan 2020 - 5:14

Wat er naar mijn mening onder belicht is gebleven is, dat ouderen in verhouding veel meer schadevrije jaren hebben opgebouwd en hierdoor meer korting (bonus/malus )hebben. Kan het niet zo zijn dat door deze korting (bonus/malus) door een leeftijdstoeslag te hanteren deze korting weer is gecompenseerd en het verdienmodel weer klopt. 

avatar
Frans134912 jan 2020 - 9:42

Alle ouderen zouden naar 1 maatschappij moeten overstappen. Alleen dan kun je aantonen en de politiek overtuigen dat de verzekeraars het zoveelste spelletje spelen om meer geld te innen. Tegen de jongeren onder de 25 jaar zeggen ze dat die teveel schade rijden en daardoor een hogere premie betalen; tegen de ouderen zeggen ze dat die groter risico zijn om schades te rijden.( nu nemen ze niet het schade rijden mee in hun overweging). Een beleid van willekeur...het gaat alleen maar om zoveel mogelijk geld te innen, en daar gebruiken ze hun eigen verzonnen regels voor te pas en te onpas!

avatar
reneetje6312 jan 2020 - 15:32

als ik meer moet betalen als mijn zoon die 25 jaar jonger is zet ik hem op zijn naam dan betaal ik ook minder 

avatar
Ano13 jan 2020 - 7:42

Beste Reneetje63, KIJK UIT! met deze constructie. Ik ken de polisvoorwaarden van uw Verzekeraar niet maar waarschijnlijk zal de Verzekeraar deze constructie zien als misleiding en/of niet voldaan aan de mededelingsplicht. Bij schade zullen ze niet betalen of de uitbetaalde schade op u gaan verhalen. Met alle gevolgen van dien.  Nou kom op Verzekeraars of Verbond van Verzekeraars geef maar eens aan of deze constructie is toegestaan. Dat zou pas transparant zijn!