Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Opzeggen bij Fit for Free blijkt erg moeilijk

10-04-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
101 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Lekker sporten voor een aantrekkelijk laag maandbedrag bij de landelijke sportschoolketen Fit For Free. De abonnementen kosten per maand tussen €9,95 en €19,95. Alleen het opzeggen van een abonnement blijkt érg moeilijk te zijn.
Dit overkwam ook Aniek Bartels:“Ik ben op 29 februari 2008 begonnen met sporten. Na een half jaar kreeg ik problemen met mijn rug en ik moest op last van de dokter stoppen.” Mevrouw Bartels belt met Fit For Free, maar volgens hen moet ze gewoon haar jaarcontract uitdienen. “Op 16 oktober 2008 heb ik daarom alvast mijn jaarabonnement opgezegd. Ik moest, volgens de voorwaarden van Fit For Free, verplicht 2 maanden van tevoren opzeggen. Ik heb vier maanden van tevoren gedaan, gewoon voor de zekerheid.”
Aniek Bartels was daarmee nog niet van Fit For Free af: “Ik kreeg in februari van dit jaar een rekening van € 191,40. Dit was voor een nieuw jaarabonnement. Maar ik wil helemaal geen abonnement, daarom heb ik in oktober al opgezegd.” Op 11 maart stuurt ze daarom een aangetekende brief. “Op 9 april kreeg ik géén reactie op mijn brief, maar wél een betalingsherinnering. Ik moest nu al € 200,40 betalen. En als ik niet snel geld overmaak, dan moet ik ook nog een boete van € 35,- betalen”, zegt mevrouw Bartels. Zij stuurt nógmaals een aangetekende brief. Maar ook hierop krijgt ze van Fit For Free geen antwoord.
Aniek Bartels is niet de enige met deze klacht. Niet alleen op onze site, maar ook op die van de Consumentenbond en Radar wordt al máánden veelvuldig geklaagd over problemen bij het opzeggen van een sportabonnement bij Fit For Free.
Reactie Fit for Free
“Wij betreuren het dat er klachten zijn omtrent de opzeggingen van fitness abonnementen bij onze organisatie. Elke klacht wordt door ons serieus genomen en onderzocht, maar betreft altijd een individuele zaak.
Aangezien deze “klachten” ons reeds eerder hebben bereikt, hebben wij meerdere onderzoeken laten doen naar de postbezorging door TNT (momenteel loopt er weer een). Tot op heden is hieruit naar voren gekomen, dat hier geen sprake is van onjuistheden.
Daarnaast kunnen wij u mededelen dat er geen sprake is van een omissie in onze administratie. Eveneens is er geen sprake van potentiële achterstanden in verwerking.
Natuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt of raken stukken zoek, zoals in elke organisatie. Echter komt dit zeer sporadisch voor. Echter indien de fout bij ons ligt, dan wordt dat natuurlijk hersteld ten faveure van de klant.
Ons standpunt is derhalve dat wanneer een poststuk niet bij ons bekend is, dat er dan sprake is van het niet verstuurd zijn. Het is immers oncontroleerbaar voor ons of een document is verstuurd.
U spreekt over noodgedwongen een jaar extra contributie betalen. Graag willen wij hier nuance in aan brengen. Een klant tekent, heel bewust, voor de algemene voorwaarden.
Dit gebeurt op twee momenten: 1. op moment van aangaan van het abonnement, 2.op het moment van de ontvangst van de lidmaatschapspas.
In de algemene voorwaarden wordt duidelijk vermeld dat het abonnement wordt aangegaan voor de termijn van één jaar. Na de vervaldatum wordt het contract verlengd met één jaar, tenzij de klant schriftelijk heeft opgezegd met in achtneming van een termijn van twee maanden.
Ook deze klacht is een individuele zaak, die als zodanig moet worden beoordeeld. Wij verzoeken de klant met ons contact in contact te treden, zodat de zaak onderzocht kan worden."
Wat kunnen mensen doen die hun abonnement willen opzeggen?
Volgens Contijn van Marle van Stichting de Ombudsman moet mevrouw Bartels zeker niet gelijk die € 200,- gaan betalen. De hoofdlijn is: wie eist bewijst. De sportschool eist geld van mevrouw Bartels. Maar mevrouw Bartels zegt dat zij die opzeggingsbrief heeft verstuurd. Maar nu zegt de sportschool dat ze de brief niet heeft gehad. Zo wordt het een welles-nietes discussie. Zou je voor de rechter staan, dan gaat de rechter van de ontvangst-theorie uit. De rechter gaat er vanuit dat TNT Post zijn werk goed doet, mevrouw Bartels moet aannemelijk maken dat zij de brief verstuurd heeft. Dat kan  bijvoorbeeld als één van haar ouders of een vriend erbij was toen ze de brief in de brievenbus gooide.
Voor een rechter maakt het helaas niks uit dat er zoveel klachten over Fit For Free zijn. “Fit For Free zou, zoals elk behoorlijk bedrijf, gewoon ontvangstbevestigingen van opzeggingen moeten sturen”, zegt Van Marle.  Hiernaast geeft hij nog een tip: “Altijd aangetekend opzeggen en vraag  áltijd om een ontvangstbevestiging van je opzegging. Mensen die niet van hun abonnement bij Fit For Free af komen, kunnen het best langsgaan op het gratis spreekuur van het Juridisch Loket. Zij kunnen naar de details kijken.”
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!