Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Opta ziet meer concurrentie op telecommarkt

24-06-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
72 keer bekeken
  •  
optalogo360210_02.jpg
Telecomwaakhond Opta zal de komende tijd in de consumentenmarkt minder stringente regels aan KPN opleggen. Ook grijpt de toezichthouder voorlopig niet in op de zich verder ontwikkelende televisiemarkt. Door de toegenomen digitalisering ontstaat er namelijk steeds meer concurrentie in de markt.
Dit stelt de toezichthouder op de post- en telecommarkt in de donderdag gepresenteerde reguleringsvisie voor vaste telefonie, televisie, internettoegang en zakelijke netwerkdiensten in de periode 2012 tot en met 2014.
Marktwerking
Door de versnelde digitalisering staan de elektronische communicatiemarkten in toenemende mate bloot aan marktwerking. De toetredingsdrempels voor de concurrentie worden lager en de verschillende spelers ontwikkelen nieuwe diensten, signaleert de Opta.
Postieve ontwikkeling
De toezichthouder stelt vast dat de consumentenmarkten voor vaste telefonie, internettoegang en televisie zich positief ontwikkelen. De penetratie van breedbandige internettoegang is verder toegenomen, waarmee Nederland zijn positie in de mondiale top behoudt.
'Snelle digitalisering'
,,De digitalisering is zelfs sneller gegaan dan we dachten'', zei Optavoorzitter Chris Fonteijn. ,,Momenteel neemt 70 procent van de huishoudens digitale televisie af.'' Het belang van analoge tv is tegelijkertijd sterk afgenomen. De Opta vindt het daarom niet langer nodig de markt voor analoge kabeltv alsnog open te breken voor nieuwe aanbieders. Begin 2009 besloot Opta nog wel dat kabelbedrijven UPC en Ziggo hun netwerken moesten openstellen voor concurrenten als Tele2. De rechtbank floot de telecomtoezichthouder toen echter terug.
Investeren
Inmiddels signaleert Opta dat KPN voornemens is fors te investeren in de capaciteit en de snelheid van het kopernetwerk. Aanbieders als Tele2 hebben ook toegang tot die lijn en kunnen op dat netwerk dan beter concurreren. Bovendien kan KPN door de investeringen zelf ook beter concurrerende digitale televisie aanbieden. Tegelijk is ook draadloze digitale tv als Digitenne en internet-tv sterk in opkomst.
Concurrentie
,,Wij zien dit als positief voor de consumentenmarkt'', zei Fonteijn. Zij kunnen immers kiezen uit meer televisieplatforms en aanbieders. ,,Er zit duidelijk een tendens naar concurrentie in de markt. Dat moet dan ook z'n kans krijgen.'' Volgens Fonteijn blijkt uit de praktijk dat consumenten ook overstappen naar andere aanbieders als ze niet tevreden zijn.
'Regulering niet noodzakelijk'
Opta verwacht dat de technologische ontwikkelingen en concurrentie op de televisiemarkt de komende jaren in versneld tempo doorzetten. ,,Op basis van de huidige regelgeving is regulering van de kabel op dit moment dan ook niet noodzakelijk.''
'Kant-en-klare pakketjes'
Wel is regulering op de zakelijke communicatiemarkten nog steeds nodig. Opta stelt dat KPN, behalve de toegang op het landelijk dekkende kopernetwerk, op de zakelijke markt ook actieve toegang moet blijven bieden. Met deze vorm van toegang hoeven aanbieders minder zelf te investeren in netwerken en apparatuur. ,,KPN moet aanbieders kant-en-klare pakketjes bieden'', aldus een woordvoerster. In een eerste reactie liet KPN weten het opmerkelijk te vinden dat de kabelmaatschappijen, die over het geheel genomen ongeveer een gelijk marktaandeel hebben als KPN, niet aan regulering worden gebonden en KPN nog wel.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor