Opta wijst telemarketeers op de regels
21-01-2011
• leestijd 1 minuten
Telecomtoezichthouder Opta krijgt regelmatig klachten van consumenten die worden gebeld door telemarketeers, hoewel ze in het Bel-me-niet register staan. De adverteerders zouden gebruikmaken van gegevens die consumenten hebben achtergelaten bij (online)prijsvragen of enquêtes en dat mag niet. De Opta heeft bedrijven daar deze week via een brief op gewezen.
De Opta stelt in de brief ,,structureel klachten'' te krijgen van mogelijke overtreding van een artikel in de wet. ,,De klachten komen van consumenten en bedrijven die telefonisch, per e-mail of fax ongevraagd zijn benaderd voor de verkoop van producten of diensten, of voor het werven van donateurs en donaties'', aldus de Opta.
Behalve dat dit niet mag leidt het volgens de toezichthouder ,,tot grote irritatie bij consumenten en bedrijven''. Bedrijven en organisaties moeten volgens de Opta altijd het Bel-me-niet register raadplegen voordat zij consumenten ongevraagd benaderen.
Kassa
In oktober 2009 is het Bel-me-niet-register ingevoerd om de overlast van telefonische verkoop terug te dringen. In
maart 2010 maakt Kassa de balans op: hoe brengen callcenters het register in de praktijk? Om dat te weten te komen, liep een verslaggever van Kassa enkele weken mee in een callcenter. Mét camera natuurlijk. Onze verslaggever ziet en hoort dat het Bel-me-niet register niet altijd wordt nageleefd.
ANP/Kassa