Opta: Nederland wereldwijd koploper op breedband
01-06-2010
• leestijd 4 minuten
In 2009 is in Nederland de zes miljoenste breedbandaansluiting aangelegd. Daarmee heeft Nederland wereldwijd de koppositie met 38,1 aansluitingen per honderd inwoners. Dit komt mede door de hoge landelijke dekking van zowel het koper- als kabelnetwerk en de concurrentie in Nederland. Hierdoor zet ook de uitrol van supersnelle netwerken zoals glasvezel door. Het aantal breedbandaansluitingen over glasvezel is in 2009 met bijna 5% toegenomen. Deze ontwikkelingen constateert OPTA, de Onafhankelijke Post en
Telecommunicatie Autoriteit, in haar marktmonitor 2009.
De marktmonitor is een vast onderdeel van OPTA's jaarverslag dat de toezichthouder vandaag publiceert. Uit het jaarverslag over 2009 blijkt dat OPTA zes boetes met een totale waarde van 875.264 euro en 22 lasten onder dwangsom heeft opgelegd. Daarnaast heeft OPTA 63 bezwaren, 13 beroepen, 17 hoger beroepen en 7 voorlopige voorzieningen behandeld. In 2009 heeft OPTA veel aandacht besteed aan voorlichting over nieuwe wettelijke regels, zoals de maximale opzegtermijn voor telecomcontracten, de invoering van het Bel-me-niet Register en de uitbreiding van het spamverbod.
Chris Fonteijn, voorzitter van OPTA, over 2009: ''OPTA heeft veel energie gestoken in het voorkomen van overtredingen. Door ervoor te zorgen dat marktpartijen tijdig weten aan welke regels zij zich moeten houden en duidelijkheid te geven over de wijze waarop OPTA deze regels handhaaft, wordt schade aan de markt voorkomen. OPTA-medewerkers hebben in 2009 ruim 15.000 preventieve acties ondernomen, variërend van een signalerend telefoongesprek tot een preventieve dwangsom.''
Overige trends marktmonitor 2009
Vaste telefonie
Het aantal analoge telefoonaansluitingen blijft krimpen, al neemt de snelheid van deze krimp af tot onder de 1%. Het percentage digitale telefoonaansluitingen is in 2009 gestegen van 36,5% naar 43,3%. In de eerste helft van 2009 hebben Nederlanders iets minder dan twaalf miljoen minuten gebeld via een vaste telefoonaansluiting. Dit is een afname van 7,8% ten opzichte van 2008. Deze daling wordt niet geheel gecompenseerd met een toename in het aantal mobiele belminuten: het totale belvolume daalt.
Mobiele telefonie
De groei van het aantal mobiele aansluitingen in Nederland zet door. In 2009 heeft ten minste 28% van de Nederlanders een tweede mobieltje ten opzichte van 21% in 2008. Dit komt mede door de relatief lage abonnementskosten: de gemiddelde beller betaalt in Nederland in vergelijking tot andere landen de laagste tarieven volgens OECD-onderzoek.
Televisie
Van medio 2008 tot medio 2009 is het percentage huishoudens met digitale televisie gegroeid van 45% naar 55%. Daarmee komt het totaal aantal digitale abonnementen uit op vier miljoen. De meeste tarieven voor de standaardpakketten stijgen zowel in 2009 als in 2010. Door de groei van alternatieve televisieaansluitingen daalt het aandeel van de kabeltelevisie
van 78% naar 76% in het tweede kwartaal van 2009.
Bundels
Consumenten kiezen meer en meer voor het afnemen van meerdere diensten bij één aanbieder. Hierbij is het afnemen van vaste telefonie en internet bij dezelfde aanbieder veruit het meest populair, 26,3% van alle huishoudens neemt zo'n bundel af. Televisie daarentegen wordt nog door 60% van de consumenten ''los'' gekocht, dus niet als onderdeel van een bundel.
Spam
Schattingen over de hoeveelheid spam die vorig jaar wereldwijd is verstuurd, lopen uiteen van 87,7% tot 92% van al het e-mailverkeer. Wat betreft de oorsprong van spam, is een toename geconstateerd bij opkomende economieën als Vietnam (+367,7%), Brazilië (+192,6%) en India (+130,4%), terwijl een afname te zien was bij China (-24,3%) en de Verenigde Staten
(-20,3%).
Consumentenbescherming
OPTA heeft via het informatieloket ConsuWijzer bijna 32.000 vragen en klachten binnengekregen van consumenten over internet, telefonie, televisie en post. Dit is een toename van 75% ten opzichte van 2008. Overigens is het aantal klachten over overstappen van internetprovider voor het eerst gedaald. De afspraken die internetaanbieders op aandringen van OPTA en het ministerie van Economische Zaken hebben gemaakt om overstapproblemen aan te pakken, lijken hun vruchten af te werpen.
Een belangrijk loket voor de consument voor het halen van zijn recht als hij er met zijn aanbieder niet uitkomt, is de geschillencommissie telecommunicatie. Elke telecomprovider moet zich verplicht aansluiten bij deze geschillencommissie, maar niet iedereen doet dat. OPTA heeft in 2009 negen aanbieders een last onder dwangsom opgelegd om ze alsnog tot aansluiting te dwingen.
Per 1 juli is de maximale opzegtermijn voor telecomcontracten één maand geworden (nadat de initiële contractduur is verlopen). OPTA heeft tien aanbieders een waarschuwing gestuurd, omdat zij dit recht van consumenten niet respecteerden. Bij hercontrole voldeden deze aanbieders wel.
Om de irritatie onder consumenten over ongevraagde telemarketing te verminderen is per 1oktober het wettelijk Bel-me-niet Register van kracht geworden. Sindsdien heeft ConsuWijzer ruim 2.400 klachten over telemarketing ontvangen. In 2009 heeft OPTA drie adverteerders en één callcenter een waarschuwing gestuurd. Verder heeft OPTA 28 bedrijven gemaand maatregelen te treffen en heeft meerdere onderzoeken lopen naar vermoedelijke overtredingen van de telemarketing-regels.
OPTA heeft 27 aanbieders van abonnee-informatiediensten (het opvragen van telefoonnummers) via 18xy- of 0900-nummers een waarschuwing gestuurd omdat zij zich niet aan de regels hielden. Bijvoorbeeld omdat niet uit de melding bleek dat een consument ook ná het doorverbinden met het opgevraagde nummer nog steeds het tarief van de abonnee-informatiedienst bleef betalen.
Inmiddels voldoen alle abonnee-informatiediensten aan de regels.
OPTA blijft zich inzetten voor een veiliger internet. Zo hebben internetaanbieders op aandringen van OPTA de voorlichting over internetveiligheid en (de beveiliging van) routers op hun websites verbeterd. In 2009 heeft OPTA 68 onderzoeken gedaan naar mogelijke overtredingen van het verbod op het versturen van spam en spyware en op basis hiervan 2 boetes, 9 waarschuwingen en twee lasten onder dwangsom opgelegd. Vanaf oktober is het spamverbod uitgebreid en geldt het verbod ook voor elektronische berichten aan bedrijven. Sindsdien is het aantal klachten bij spamklacht.nl verviervoudigd. OPTA is daarop diverse onderzoeken gestart.