OPTA: Consument beter beschermd tegen ongewilde sms-diensten
31-03-2011
• leestijd 2 minuten
Vanaf 1 april treedt OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, op tegen mobiele aanbieders die consumenten dreigen af te sluiten omdat zij weigeren de kosten voor een ongewild sms-abonnement te betalen.
Mobiele aanbieders mogen een consument namelijk niet meer tot betaling dwingen als deze betwist daadwerkelijk een sms-abonnement te zijn aangegaan. De mobiele aanbieder moet de klacht eerst onderzoeken en kunnen aantonen dat de consument zich willens en wetens op de sms-dienst heeft geabonneerd. Hoewel mobiele aanbieders niet per se zelf schuldig zijn aan de sms-misleiding, zijn zij volgens de nieuwe regels wel verplicht mee te werken aan de oplossing. Zij incasseren immers het geld voor de sms-diensten via de telefoonrekening en verdienen eraan. De nieuwe regels zijn opgesteld door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Mobiele aanbieders die zich hier niet aan houden, kan OPTA beboeten met maximaal 450.000 euro per overtreding.
''Mobiele aanbieders moeten misleiding stoppen.''
Chris Fonteijn, voorzitter van OPTA in een reactie: "Met deze nieuwe maatregel staat de consument sterk bij zijn klacht over kosten voor een sms-abonnement, dat hij niet afgesloten heeft. Mobiele aanbieders hebben aangekondigd deze klachten zorgvuldig te behandelen. Ik heb er daarom vertrouwen in dat zij op deze wijze mee gaan helpen met het bestrijden van sms-misleiding. Doen zij dit niet, dan hoor ik dit graag via ons informatieloket ConsuWijzer. Dan kan OPTA mobiele aanbieders aanspreken op hun verantwoordelijkheid."
Sms-filter
Vanaf morgen zijn mobiele aanbieders tevens verplicht hun klanten de mogelijkheid te bieden hun mobiele nummer te laten blokkeren voor betaalde sms-diensten. Mobiele aanbieders hebben hiervoor een sms-filter in het leven geroepen. Consumenten kunnen zich hiervoor aanmelden via
www.smsdienstenfilter.nl. Via deze site kunnen ook ouders het mobiele nummer van hun kinderen opgeven en ze zo beschermen tegen een hoge telefoonrekening door betaal-sms'jes.
Sms-spam en misleiding
OPTA en de Consumentenautoriteit hebben beiden een eigen bevoegdheid op het gebied van sms-fraude. OPTA treedt sinds 2004 op tegen verzenders van ongevraagde sms-berichten. Begin dit jaar heeft OPTA bijvoorbeeld nog boetes opgelegd van in totaal 550.000 euro wegens sms-spam. Daarnaast kan de Consumentenautoriteit misleidende sms-aanbieders aanpakken. In de zomer van 2010 legde de Consumentenautoriteit nog een boete op van bijna 1,2 miljoen euro voor misleiding met sms-diensten. Door de combinatie van optreden door de toezichthouders en een betere bescherming van de consument moet de overlast van misleiding met sms-diensten sterk worden teruggedrongen.
Bron:
OPTA