Opnieuw Pretium Telecom
04-04-2009
• leestijd 4 minuten
Telecombedrijf Pretium stelt in diverse krantenadvertenties dat het onderzoek van de Consumentenautoriteit naar hun wervingspraktijken totaal niet deugt. Kassa kreeg twee volledige telefoongesprekken in handen die recent zijn gevoerd.
Pretium versus de Consumentenautoriteit versus de feiten
Pretium plaatste vorige week voor de tweede maal in alle landelijke dagbladen een advertentie met de kop: “Consumentenautoriteit manipuleerde met zogenaamde klachten en onderzoeksresultaten”. Aanleiding is de opgelegde boete van de Consumentenautoriteit voor de misleidende manier van klantenwerven. Allemaal onzin dus, vindt Pretium.
Kassa heeft twee recente opnames van volledige verkoopgesprekken in handen gekregen en daaruit blijkt onomstotelijk dat Pretium zich niet houdt aan de wet en
regels
die daarvoor gelden.
De afgelopen twee jaar (
zaterdag 7 april 2007,
zaterdag 7 februari 2009,
zaterdag 14 februari 2009,
zaterdag 7 maart 2009) heeft Kassa vaker aandacht besteed aan de manier van klantenwerven door Pretium Telecom. Dit naar aanleiding van een gigantische stroom klachten van mensen die zich misleid voelen door Pretium en daardoor ongevraagd en ongewenst aan een contract vastzitten.
Reactie Pretium
Pretium Telecom wilde niet naar de studio komen maar heeft laten weten dat beide gesprekken gevoerd zijn door een callcenter dat is aangesloten bij de brancheorganisatie WGCC. Maar de gesprekken zijn in strijd met het callscript dat Pretium heeft opgesteld. En de betrokken medewerkers zijn ontslagen. Beide gesprekken zijn uitzonderingen, en zijn geen reden om algemene uitspraken te doen over de werving door Pretium. Lees
hier
de volledige reactie van Pretium Telecom.
Reactie van de WGCC op de toelichting van Pretium
De WGCC, de branchevereniging van de call center-bedrijven, laat het betreffende lid extra contoleren op de uitvoering van wet- en regelgeving. Ook adviseert de WGCC alle leden om op te passen bij het aannemen van opdrachten van marktpartijen die veelvuldig negatief in het nieuws zijn. De reactie van de WGCC kunt u
hier
lezen.
Pretium zelfs onderwerp van gesprek in Den Haag
Kassa is met de geluidsfragmenten bij de Tweede Kamer langsgegaan. Daar werd afgelopen donderdag een Algemeen Overleg gevoerd met staatssecretaris Heemskerk over Pretium Telecom met de Tweede Kamercommissie voor Economische Zaken.
Staatssecretaris Heemskerk van Economische zaken heeft diverse maatregelen genomen die het voor bedrijven moeilijker maken om consumenten te benadelen. Zo komt er in juli het wettelijk Bel-me-niet-register en de Wet Oneerlijke Handelspraktijken die al van kracht is, biedt meer mogelijkheden aan de Consumentenautoriteit. (Deze wet verbiedt aanbieders van producten en diensten om misleidende en agressieve verkooppraktijken toe te passen bij de verkoop aan u als consument.)
Aan deze zaken heeft de individuele consument die gedupeerd is door Pretium helaas weinig. Heemskerk heeft dan ook op 2 april toegezegd te kijken naar nog meer maatregelen voor het Algemeen Overleg over Telecom dat eind mei zal plaatsvinden. Zo zal hij nagaan of er regels gesteld kunnen worden aan de `voice log`, het gedeelte van het verkoopgesprek dat moet worden opgenomen.
PvdA – SP – CDA - VVD: voorstanders van meer maatregelen
- PvdA-kamerlid Mei Li Vos vindt dat bedrijven niet over de rug van consumenten te werk mogen gaan. Zij wacht de verschillende opties af waarmee de staatssecretaris komt en hoopt dat daarmee een einde komt aan het traineren van de rechtsgang en het intimideren van de consument door Pretium.
- Sharon Gesthuizen van de SP vindt dat Heemskerk onvoldoende ingrijpt en gaat een motie indienen. Zij vindt namelijk dat de Consumentenautoriteit te weinig middelen in handen heeft om haar taak als toezichthouder ook echt snel en kordaat te kunnen uitvoeren. Verder zou een bedrijf waar tegen een onderzoek loopt, tijdelijk verboden moeten kunnen worden om de praktijken die ter discussie staan, voort te zetten. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus de SP vindt dat een contact van een bepaalde duur en waarde weer gewoon met een handtekening bevestigd zou moeten worden.
- Ine Aasted-Madsen van het CDA wil ook een digitale of schriftelijke bekrachtiging van het contact als de klant ongevraagd door een bedrijf wordt benaderd. Verder wacht ze af waarmee de staatssecretaris eind mei komt.
- Ton Elias van de VVD heeft sterk de indruk dat Pretium klanten belazert. De goede bedrijven mogen niet onder de bedrijven lijden die het slecht doen, maar die laatsten moeten dan wel een stuk harder aangepakt kunnen worden .
Stappenplan van Stichting De Ombudsman
Vanuit de politiek zal het helaas dus nog even duren voordat er mogelijk maatregelen genomen zullen worden voor de individuele consument die zich door Pretium gedupeerd voelt. Maar er zijn wel wat mogelijkheden, want naast de boete van € 87.000 euro is Pretium ook een `Last onder Dwangsom` opgelegd voor vier zaken die bij het telefonisch werven niet duidelijk genoeg worden gemaakt:
1. wie ze zijn (er mag geen verwarring over de identiteit van de beller zijn)
2. het commerciële oogmerk (dus het doel van het gesprek)
3. de ontbindingsmogelijkheden die de klant heeft
4. in de welkomstbrief moet staan dat de bedenktijd zeven dagen is vanaf het moment van ontvangst van de brief
(Dit zijn een aantal van de in totaal twaalf verplichte inlichtingen die onder de Wet Koop op Afstand vallen. Verder is het Burgerlijk Wetboek van toepassing.)
Pretium moet een boete betalen als ze zich niet aan deze punten houden en moet zelf kunnen bewijzen dat ze het wel goed doen. Verder gaat de bedenktijd bij overtreding van zeven dagen naar drie maanden en kunt u dus in de meeste gevallen gewoon van de ongewenste overeenkomst af. Voor meer informatie en voorbeeldbrieven kunt u
hier
het stappenplan van De Ombudsman downloaden.
Als u er toch niet uitkomt met Pretium, kunt u naar de Geschillencommissie (
www.sgc.nl) stappen. De uitspraak van de Consumentenautoriteit zal dat voor iedere consument gemakkelijker maken.