Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Opnieuw aandacht voor de Toprekening van ING
10-05-2011
•
leestijd 3 minuten
•
120 keer bekeken
•
In de uitzending van
12 september
liet Kassa zien dat ING haar belofte om 4% rente uit te keren aan klanten niet is nagekomen.
Wij vroegen mensen die ook gebruik hadden gemaakt van de actie genaamd “Een schot in de roos ” ons te mailen. Dat hebben we geweten…. Kassa ontving op het mailadres
ingklacht@vara.nl
een recordaantal van ruim 16.000 reacties, talloze brieven en vele telefoontjes. Deze mensen hebben allemaal een voorbeeldbrief ontvangen die ze aan ING konden sturen.
ING ontkent verkeerde informatieverstrekkingMensen die de voorbeeldbrief hebben verstuurd aan ING, hebben een reactie van ING ontvangen. ING stelt dat in de brief en de folder met het aanbod voor de Toprekening staat vermeld dat “dit onder voorbehoud van wijzigingen” is. En in de tweede plaats zegt zij dat nieuwe spaarders na aanvraag van de rekening een brief en de algemene voorwaarden hebben ontvangen, waarin staat dat sprake is van een variabele rente. ING blijft bij haar standpunt dat er geen sprake is geweest van verkeerde informatieverstrekking.
Het is wel opmerkelijk dat duizenden mensen Kassa gemaild hebben omdat ze niet op de hoogte waren van het feit dat het een variabele rente betrof! Zij verkeerden in de veronderstelling dat ze - na dat halve jaar - 4% rente zouden ontvangen.
Een greep uit de reacties:
-
"Ook wij zijn er ingetuind en hebben op 08-01-2009 een Toprekening afgesloten met de verwachting van 4% rente na 6 maanden."
- "Ik heb ook een toprekening bij de ING bank en was ook echt in de veronderstelling dat ik 4% zou ontvangen."
- "Ook wij zijn erin gestonken: gelokt met het percentage van 4% na het eerste half jaar."
- "Na de belofte dat het eerste halfjaar een rente van 4,75% zou worden gegeven en daarna 4% hebben wij ons spaartegoed over laten zetten op een Toprekening."
- "Wij hebben ook gekozen voor deze Toprekening vanwege de mooie aanbieding."
Essentieel is dat mensen op basis van onjuiste dan wel onduidelijke informatie hebben besloten een Toprekening te openen. Teekens Karstens advocaten bestudeert met Kassa de mogelijkheden van een collectieve actie.
AFM start onderzoek naar de Toprekening
De Autoriteit Financiële Markten (
AFM
) is inmiddels een onderzoek gestart naar de actie betreffende de Toprekening. Want ook de AFM is overspoeld met mailtjes en telefoontjes en heeft meer dan 5.000 meldingen ontvangen.
De AFM bericht Kassa verder dat zij het in het algemeen onwenselijk en onverstandig vindt dat banken klanten lokken met hoge spaarrentes en vervolgens de rente verlagen (afgezien van verlaging als gevolg van de marktomstandigheden), in de hoop dat klanten toch blijven "plakken". Dat is - aldus de AFM - niet goed voor het vertrouwen in de financiële sector en dat past ook niet bij het centraal stellen van de klant. Daarnaast moet informatie die banken verstrekken over hun voorwaarden correct, duidelijk en niet misleidend zijn. Dat staat in de wet. De informatieverstrekking over (de ontwikkeling van) de spaarrente moet zodanig helder zijn dat er geen misverstand kan bestaan over de betekenis, en dat de klant niet op het verkeerde been wordt gezet.
ING gaat communicatie aanscherpen
ING laat ons in een reactie weten dat zij met de actie “Schot in de roos” niets fout heeft gedaan. Zij ziet in de kritiek wel aanleiding om de communicatie over spaarrentes en de wijzigingen in de spaarrente te verbeteren.