Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Oplage dagbladen daalt verder

31-03-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2969295.jpg
De totale oplage van de Nederlandse dagbladen is ook in het vierde kwartaal van 2008 gedaald. Ten opzichte van dezelfde periode in 2007 kwam het totaal aantal gedrukte kranten 5,5 procent lager uit. Dat bleek dinsdag uit de meest recente HOI-cijfers van het Instituut voor Media Auditing.
In totaal werden in het laatste kwartaal van vorig jaar 4.904.029 dagbladen verspreid. Daarvan waren 3.606.701 betaalde kranten en 1.297.328 gratis dagbladen.
Het aantal gratis dagbladen daalde in het vierde kwartaal van 2008 het hardst in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De totale oplage van De Pers, Metro en Sp!ts daalde met 12,4 procent. Die daling is vooral te wijten aan de oplage van De Pers, die afnam met 37,7 procent. De oplage van Metro bleef gelijk, die van Sp!ts daalde licht (0,2 procent).
De totale oplage van de betaalde kranten daalde in de laatste drie maanden van 2008 met 2,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. De grootste oplagestijging kwam op naam van Trouw; van die titel kwamen 3,5 procent meer kranten uit. Ook Het Financieele Dagblad deed het goed met een toename van 2,6 procent.
Het Limburgs Dagblad noteerde een daling van 6,5 procent, gevolgd door NRC Handelsblad waarvan de oplage met 6,1 procent daalde.
Het dagblad met de hoogste oplage is nog altijd De Telegraaf, waarvan dagelijks 685.156 stuks van de persen rollen. Op de tweede plaats staat de gratis krant Metro met een oplage van 538.513 exemplaren.
De oplage van de zondagskranten (De Telegraaf op Zondag en Twentsche Courant Tubantia op Zondag) daalde met 6,3 procent. De Telegraaf bracht in het vierde kwartaal van 2008 elke week 636.842 zondagskranten op de markt (-6,2 procent), de Twentsche Courant Tubantia gaf er 44.487 stuks uit (-7 procent). De regionale krant bracht eind december zijn laatste zondagskrant uit.
Dagelijks lezen ruim 11,2 miljoen mensen van dertien jaar en ouder een dagblad. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De betaalde kranten komen bij 8.325.000 lezers onder de ogen; de gratis kranten worden dagelijks door 2.890.000 mensen gelezen.
De Telegraaf is de krant met het hoogste bereik: 2.247.000 lezers per dag, gevolgd door Metro, die dagelijks 1.831.000 mensen onder ogen komt.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!