
Onlangs viel bij 8,5 miljoen Nederlandse huishoudens een folder van de Rijksoverheid in de bus met tips over hoe je je moet voorbereiden op een noodsituatie. Oplichters maken daar misbruik van en hebben een nieuwe telefonische oplichtingstruc bedacht, waarschuwt de Fraudehelpdesk. Zo werkt deze truc en hier moet je op letten.
Alle huishoudens in Nederland kregen deze weken de folder Bereid je voor op een noodsituatie in de bus. In deze folder staan tips die jou moeten helpen om je voor te bereiden om het in geval van nood 72 uur vol te kunnen houden.
De folder valt ook digitaal te raadplegen, en wel via de volgende link.
Oplichters haken in op de actualiteit en hebben een nieuwe oplichtingstruc bedacht waarin ze verwijzen naar de folder van de Rijksoverheid, zo waarschuwt de Fraudehelpdesk. En die telefoontjes gaan er regelmatig dwingend of zelfs ronduit agressief aan toe.
Hoe gaat deze truc in zijn werk? Oplichters bellen nietsvermoedende potentiële slachtoffers en doen zich voor als medewerkers van de Rijksoverheid of van een energiemaatschappij.
Het verhaal is dat de ontvangende partij verplicht is om een thuisbatterij aan te schaffen bij wijze van 'noodstroomvoorziening'. Deze batterij functioneert als een generator, zodat je in een noodsituatie altijd kunt terugvallen op stroom.
Om het één en ander kracht bij te zetten, verwijst de beller naar de folder Bereid je voor op een noodsituatie. Volgens de Fraudehelpdesk beginnen telefoontjes doorgaans vriendelijk, maar ontstaat er al snel een dreigende sfeer als je niet meewerkt.
Er wordt zelfs gedreigd met boetes als je weigert om een thuisbatterij aan te schaffen, want volgens de oplichters is dat verplicht. In werkelijkheid is van een verplichting geen sprake.
Omdat de Fraudehelpdesk momenteel nog geen concrete gevallen kent van mensen die op deze specifieke oplichtingstruc in zijn gegaan, is niet met volledige zekerheid te zeggen wat de oplichters willen. Het ligt echter voor de hand dat het ze te doen is om geld.
In eerdere, vergelijkbare telefonische oplichtingstrucs met betrekking tot thuisbatterijen werden mensen onder druk gezet om een thuisbatterij aan te schaffen. Vaak moesten ze al tijdens het telefoongesprek een eerste (aan)betaling doen.
Deze betaling dient zogenaamd als borgsom voor een adviseur die persoonlijk langskomt om een offerte voor een thuisbatterij te bespreken. Het is nodig om vooraf een borgsom te betalen om te garanderen dat de adviseur te zijner tijd niet voor een dichte deur komt te staan.
Is de aanschaf van de thuisbatterij definitief? Dan wordt de aanbetaling verrekend met het uiteindelijke totaalbedrag, krijgt men te horen. Maar de adviseur komt nooit langs en het geld wordt uiteraard niet teruggestort.
Wat soms wél gebeurt, is dat mensen die later telefonisch contact zoeken te horen krijgen dat er een lening is afgesloten. Dat gaat om bedragen tussen de zevenduizend en tienduizend euro, met een opzegboete van vierduizend euro. En wie dat niet betaalt, krijgt te maken met een deurwaarder.
Om dat argument kracht bij te zetten, worden namen van échte deurwaarders misbruikt. Vermoedelijk is er iets vergelijkbaars aan de hand met deze telefonische oplichtingstruc.
Gelukkig kun je vrij eenvoudig voorkomen dat je erin trapt. Een thuisbatterij is een product dat je niet zomaar even aan de telefoon koopt, en het is praktisch gegarandeerd dat iedereen die jou over thuisbatterijen belt, dat voornamelijk doet om er zélf beter van te worden.
Zeg gewoon "Geen interesse" en hang op. Laat je in geen geval verleiden om een thuisbatterij te kopen als je een telefoontje krijgt van mensen die bijvoorbeeld claimen dat het van overheidswege verplicht is: dat is niet het geval. Je hebt te maken met oplichters.
Toch gedupeerd? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk voor persoonlijk advies.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!