Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Opgelet: bedrijfsnamen in valse mails een "plaag"

8 feb 2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
64 keer bekeken
  •  
dossier nepmails phishing 930 x 520
Fraudehelpdesk meldt een enorme toename van meldingen van bedrijfsnamen en -logo's die gebruikt worden in nepmailtjes. Het meldpunt spreekt tegenover de NOS van een "groeiende plaag". In de valse mails worden de logo's gebruikt van onder meer Albert Heijn, Media Markt en de Nederlandse Spoorwegen. De digitale criminelen gebruiken de nepberichten, met aantrekkelijke acties of aanbiedingen, om mensen geld af te troggelen. Ook via Facebook of sms worden valse winacties rondgestuurd.
Bij de Fraudehelpdesk kwamen vorige maand ruim 30.000 meldingen binnen; twee keer zo veel als een maand eerder. De groeiende naamsbekendheid van het digitale meldpunt zorgt ook voor de toename.
Bekende bedrijven
In Kassa's phishingdossier zijn diverse voorbeelden te vinden van de phishingmails en nepberichten op Facebook. Naast de NS en Albert Heijn, zijn er onder meer voorbeelden te zien van nepmails uit naam van Bol.com, Kruidvat, C&A, Ikea en Jumbo. Bekijk de voorbeelden hier !
Nepmails banken
Het meest bekend zijn de valse mails uit naam van de grote banken, zoals ING, Rabobank en ABN AMRO. De makers van phishingmails verleggen hun terrein vaker en vaker naar de bekende bedrijven. Klik nooit op links in verdachte mails, deel geen gegevens, en gooi ze onmiddellijk weg.
Bron: Kassa/ NOS
Ook een nepactie of -mail gezien? Stuur 'm door naar kassa-online@vara.nl

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (4)

gerard van tol
gerard van tol8 feb 2016 - 22:24

Gewoon naar het email adres van de afzender kijken, als dit een of ander buitenlands adres is of email verzonden namens een bedrijf , dan onmiddellijk spam melden en afzender blokkeren.

thea pieters
thea pieters8 feb 2016 - 19:45

het is te zien of de reclame echts is of niet. Even helemaal doorscrollen naar beneden en daar staat waar je je af ken melden.Bij neppers is dat een buitenlands adres. Klik op ; hier afmelden. Bij elke reclame opnieuw doen want het adres wat vermeld staat is dikwijls wel het zelfde maar de site niet.

agapon
agapon8 feb 2016 - 13:46

ook deze mails: gratis uit te proberen / gratis te behouden enz vervolgens in vullen en dan naar de voorwaarden gaan kijken en wat blijkt in 99% van de gevallen dat er een grote hoeveelheid reclame achter zit  (sponsoren heet dat dan) en als dan tegen zit, zit je ineens met 10 tallen ongevraagde reclame mails die door dit stiekeme gedrag op sluikse wijze in jou mail account gaat komen te staan.

klm086
klm0868 feb 2016 - 13:15

Ze zijn niet meer van de echte te onderscheiden dus geen reclamemails meer openen van die bedrijven of het nu echte zijn of niet gewoon weggooien die troep.Als bedrijvendie reclamemails willen versturen gaan ze er zelf maar iets aan doen wat betreft nep mails  ,en zo niet zijn we daar ook gelukkig vanaf , het is toch alleen maar storend die reclame.