Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Operatie in kliniek maar voor de helft vergoed

09-03-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
195x90_operatie_02.jpg
Mevrouw Van Geest heeft een aandoening met de naam Dupuytren. Haar hand gaat steeds meer krom staan. Ze kan haar vingers niet meer strekken en moet geopereerd worden. Dat kost haar €1000 aangezien haar verzekeraar geen contract blijkt te hebben met de kliniek.
 
Geen contract
Een aantal jaren geleden was zij hier al voor geopereerd aan haar linkerhand bij een plaatselijk ziekenhuis. De rekening werd geheel vergoed door haar verzekeraar. Nu stuurde haar huisarts haar door naar Kliniek Rijnmond*, daar zou namelijk nauwelijks een wachtlijst zijn. De kliniek zegde haar toe dat zij de afhandeling van de factuur met de verzekeraar zou regelen. Tot grote schrik van mevrouw Van Geest kreeg ze alsnog een rekening van de kliniek via incassobureau Mediaparc. Het totale bedrag van de ingreep was ruim €2200. Haar verzekeraar DSW vergoedt de helft, maar niet het hele bedrag. Wat bleek? De kliniek had geen contract voor 2012 met de verzekeraar kunnen sluiten en dus vergoedt de verzekeraar maar een gedeelte van het bedrag. Nu zou ze dat bedrag zelf moeten betalen. Mevrouw Van Geest wil dat niet: ze wist namelijk helemaal niet dat er geen contract was, dat is haar door niemand verteld. Hoe had ze dat ook kunnen weten?
Keurmerk
In de studio praat Brecht van Hulten met Hanneke Miedema van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en met Annet Homan van de Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN). Hanneke Miedema van de NZa vertelt over regels die zijn opgesteld voor zorgverzekeraars, klinieken en ziekenhuizen. Ook vertelt ze wat de patiënt/verzekerde zelf kan doen. Annet Homan van ZKN vertelt over het keurmerk dat het ZKN aan zijn leden uitgeeft, als zij tenminste aan bepaalde eisen voldoen.
Wel of geen contract
Vanaf dit jaar en zeker in de toekomst zullen zorgverzekeraars scherper gaan inkopen en zullen zij niet meer met alle zorgaanbieders een contract afsluiten. Dat betekent dat de verzekerde of toekomstig verzekerde goed op de hoogte moet zijn met welke aanbieders zijn verzekeraar een contract heeft. Dat betekent ook voor de patiënt een verandering. Die zal ook actiever moeten zijn en vaker bij zijn zorgverzekeraars te rade moeten gaan of er wel een contract is met de zorgverlener. Ook de zorgverlener zal transparanter moeten zijn. Op hun site zullen zij moeten aangeven met wie er een contract is. Nu is dat vaak op moment van contractering nog niet bekend. Bovendien is er een verandering in de wet in de maak dat straks niet-gecontracteerde zorg helemaal niet meer vergoed wordt.
Artikel 13 in de Zorgverzekeringswet
Niet iedereen is blij met deze ontwikkeling. De Consumentenbond en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie schreven een brief aan de kamer om hun zorgen hierover kenbaar te maken. Op het moment dat mensen een zorgverzekering moeten afsluiten is nu vaak nog niet bekend hoe de contracten van de verzekeraars met de zorgaanbieders voor het lopende jaar uitpakken. Daarom wil de Tweede Kamer ook dat voortaan op 15 november de contracten rond zijn. Dan weten consumenten waar ze voor kiezen, zeker nu artikel 13 in de Zorgverzekeringswet misschien gewijzigd gaat worden. Dat betekent dat wanneer die wijziging doorgaat, zorgverzekeraars, wanneer een verzekerde naar een zorgaanbieder gaat waarmee geen contract is, helemaal niets meer hoeven te vergoeden. Wat dit voor de vrije artsenkeuze betekent is ook nog niet duidelijk. *Kliniek Rijnmond Holystaete is inmiddels failliet verklaard.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!