Opbrengst tv-reclame daalt met 8,7 procent
10-02-2010
• leestijd 1 minuten
De opbrengsten van televisiereclame zijn vorig jaar met 8,7 procent gedaald ten opzichte van 2008. De netto bestedingen voor tv-spotjes liepen namelijk terug van 855 miljoen euro in 2008 naar 781 miljoen in 2009. Dat heeft het Nederlands kenniscentrum voor televisiereclame, SPOT, woensdag laten weten.
Adverteerders hielden hun hand op de knip wegens de slechte economische omstandigheden. De grootste dalingen deden zich voor bij banken en verzekeringen door de financiële crisis. Ook de auto- en uitzendbranche investeerden minder in tv-spotjes. Producenten van dagelijkse consumptiegoederen en supermarktketens hielden hun tv-reclamebudget op peil.
Ondanks de teruggang in de bestedingen is het aandeel van tv-commercials en zogenoemde non spot-reclame op tv (,,dit programma is mede mogelijk gemaakt door...'') in de reclamemarkt gegroeid. Adverteerders blijven vertrouwen houden in de effectiviteit van tv-reclame. Dat gaat ten koste van de reclamebudgetten voor andere media. ANP