Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Op zoek naar gezonder broodbeleg? Wij helpen je kiezen!

2 jul 2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4713 keer bekeken
broodbeleg eieren frambozen fruit 1127
Hagelslag, jam of 48+ kaas zijn populair op brood, maar bevatten ongezonde suikers of vetten. Wat zijn nou gezonde én lekkere soorten broodbeleg? Wij helpen je met het maken van een keuze!
Nederlanders houden van hartig broodbeleg, blijkt uit onderzoek van het RIVM. Tijdens de werklunch wordt brood het vaakst belegd met vleeswaren en kaas. Deze bevatten helaas vaak wel verzadigde vetten. Populair zoet beleg, zoals chocopasta, jam of hagelslag, zitten daarentegen boordevol suikers. Deze vette en zoete bestanddelen verhogen het risico op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. Met een beetje creativiteit en afwisseling valt er nog genoeg gezonds te vinden voor op de boterham.

Welke kaas?

Jaarlijks eten ‘we’ gemiddeld 17 kilo kaas per persoon. 48+ kaas staat niet in de richtlijnen voor een gezond eetpatroon, ook wel bekend als de Schijf van Vijf. Het hoge zoutgehalte vergroot de kans op een hoge bloeddruk. De verzadigde vetten in 48+ kaas zijn niet goed voor je hart en bloedvaten.
“10+, 20+ en 30+ kaas vallen wél onder de Schijf van Vijf, mits ze niet te veel zout bevatten”, weet Iris Groenenberg. Zij is kennisspecialist Voeding & Gezondheid bij het Voedingscentrum. “Het voorschrift voor een gezond eetpatroon is minder dan 2 gram zout per 100 gram kaas. Je kunt als kaasliefhebber ook kiezen voor hüttenkäse, mozzarella en zachte geitenkaas.”

Snelle opties

Als je weinig tijd hebt of wilt besteden aan je broodbeleg, wat zijn dan makkelijke en toch gezonde keuzes? “Kies bijvoorbeeld de 100 procent variant van pindakaas”, geeft Groenenberg als tip. "Hier zijn geen suiker of zout aan toegevoegd. Ook kun je andere 100 procent notenpasta’s nemen, zoals pasta’s gemaakt van amandel, hazelnoot of cashew. Het eten van ongezouten noten en pinda's verlaagt het LDL-cholesterol, dat slecht is voor de bloedvaten, en verkleint de kans op hart- en vaatziekten.”
Andere tips voor verantwoord beleg die het Voedingscentrum meegeeft:
Zuivelspread is kant-en-klaar beleg dat ook in de Schijf van Vijf staat. Om het nog lekkerder te maken kun je er plakjes groente of kruiden op doen. Daarnaast zijn zalm, makreel, forel, tonijn of haring heel geschikt als broodbeleg. Eieren – gekookt of gebakken - passen ook in een gezond voedingspatroon.
Hou je van simpel en snel? Beleg je brood dan met plakjes verse groenten, zoals paprika, tomaat of komkommer, of beleg je boterham of beschuit met vers fruit, zoals aardbei of banaan.

Keuzes buiten de Schijf van Vijf

Je hoeft echt niet alles wat lekker is te laten staan. Binnen een gezond voedingspatroon is er ook ruimte voor broodbeleg dat buiten de Schijf van Vijf valt, stelt het Voedingscentrum. Het voorlichtingsbureau voor gezonde voeding heeft daarvoor ‘dagkeuzes’ en ‘weekkeuzes’ opgesteld. Je kunt je favoriete chocopasta of boterhamworst dus op brood doen, maar wat minder vaak dan je misschien gewend bent.

Kies elke dag niet vaker dan 3 tot 5 keer iets uit dit lijstje met dagkeuzes:
  • Ham, boterhamworst, kalkoen- of kipfilet, knakworstje.
  • Salades, zoals komkommersalade, selderijsalade.
  • Halvajam, vruchtenhagel, appelstroop, honing, hagelslag, vlokken.
  • Voorverpakte humus.
Kies maximaal drie keer per week wat uit de weekkeuzelijst:
  • Chocoladepasta en kokosbrood.
  • Rauwe ham, salami, runderrookvlees, ontbijtspek en bacon.

Kies je voor vegetarisch?

Vegetarische varianten van kipfilet, ham, salami en gegrild gehakt hebben bijna altijd een gezondere samenstelling dan de vleesvariant van het broodbeleg, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Wel zit er in veel producten zonder vlees juist te veel zout, waardoor ze toch buiten de Schijf van Vijf vallen.

Zelf aan de slag

Je kunt er ook voor kiezen om zelf een groentespread of hummus te maken op een moment dat je wel tijd hebt. Dan kun je deze op brood smeren op momenten dat je geen tijd hebt om met verse ingrediënten in de weer te gaan. Benieuwd naar een recept voor zelfgemaakte hummus? Bekijk het hier.

Boter op de boterham?

Smeer je altijd een laagje boter op de boterham? Dan zijn halvarine en margarine volgens het Voedingscentrum een verantwoorde keuze. Deze smeersels bevatten onverzadigde vetten, die beter zijn voor je bloedvaten. Deze botersoorten bevatten ook nog vitamine A, D en E.
Bronnen: RIVM, AD, Voedingscentrum, Consumentenbond

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (4)

eksterika
eksterika9 jul 2020 - 17:00

Zelfgemaakte tomatenspread is ook heerlijk en niet duur. Nodig:-       Grote ui-       Blik tomatenblokjes-       Italiaanse kruiden, gedroogd-       Citroensap uit een flesje-       Cayennepeper of iets dergelijks-       Zoetstof of suiker-       Evt. bindmiddelNeem een grote ui en snipper deze. Glazig, lichtbruin bakken in een beetje olie.Voeg een blik tomatenblokjes toe (Aldi 45 cent) en verwarm dit op matig vuur tot het gaat borrelen.Draai het vuur laag en voeg er gedroogde Italiaanse kruidenmix aan toe of wat je maar hebt staat in de keukenkast: oregano, basilicum etc. Bij Lidl hebben ze deze kant en klaarmix  soms in een pot van 200 ml onder de naam ‘Pomedorimix’.Voeg voor de pit een klein beetje cayennepeper toe of iets als sambal of een klein vers fijngesneden pepertje. Probeer eerst een klein beetje en voeg meer toe naar je eigen smaak!Voor de frisheid een eetlepel citroensap en om het zure op te heffen wat druppels zoetstof of suiker. Laat het geheel nog doorwarmen zodat de gedroogde kruiden goed kunnen wellen.Als het mengsel te vloeibaar is naar je zin kun je wat allesbinder of maizena toevoegen.Doe het geheel in een schaal en laat dit afkoelen buiten de koelkast. Daarna afgedekt in de koelkast bewaren voor de volgende dag, dan is de spreadhet lekkerst.Suggestie voor gebruik: -       Besmeer je boterham eerst met een laagje kruidenroomkaas in plaats van met boter-       Besmeer je boterham helemaal niet, beter voor de lijn met alleen de tomatenspread.Geniet ervan, het is heerlijk. Bron voor deze salade:Enkele jaren geleden hadden ze bij de Lidl tijdens de zomermaanden een dergelijke spread in een klein bakje in de verkoop. Toen het er niet meer te koop was heb ik bovenstaand recept bedacht en het bleek nog veel lekkerder en bovendien 4x zoveel te zijn.

manwijf
manwijf9 jul 2020 - 11:10

Er is bij alles wel iets op voor of tegen. Te veel zoet op brood is ook slecht voor je tanden. Kaas van een kaasboerderij is lang zo zout niet als die van de supermarkt. Als je niet te veel eet en maar een klein beetje gebruikt kan roomboter niet veel kwaad en het is veel lekkerder. Vette vis is heerlijk, maar moet je niet elke dag eten, want het is wel een dikmaker. Verder is het dieet van de meeste Nederlanders behoorlijk eiwitrijk. Dat kan best wat minder. Dus ook weer niet te vaak een eitje als je ook al vlees eet en andere melkproducten gebruikt. Afijn, alles met mate dus;

geertje1968
geertje19688 jul 2020 - 11:27

Halvarine etc gezondecht bizar dat kassa dit promoot. Roomboter is juist heel gezond. Halvarine etc is een chemicaliën bom. Ken iemand die bij een fabriek heeft gewerkt die dit produceert, en die zei mij dat je halvarine niet moet eten.

audb
audb6 jul 2020 - 13:20

Geiten of schapenkaas? laten we dan maar hopen dat er een wc in de buurt is.
Smeer je altijd een laagje boter op de boterham? Dan zijn halvarine en margarine volgens het Voedingscentrum een verantwoorde keuze.
Ehum ook hier klopt er niets van.
Juist ongezouten roomboter is gezonder dan margarine mits je geen grote hoeveelheden gebruikt.(en het smaakt ook nog eens lekkerder.)

1 Reactie
temmetje
temmetje6 jul 2020 - 14:25

Kunt u de connectie schapen-/geitenkaas en wc toelichten? Ik eet dit regelmatig, nooit ergens last van. Misschien de tgt-datum beter in de gaten houden?