Ook winkeliers vol verwachting
20-11-2009
• leestijd 2 minuten
Crisis of niet, met Sinterklaas laten de consumenten het geld weer rollen. Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel vieren de consumenten zoals vanouds massaal Sinterklaas en wil de consument niet inleveren op cadeaus. In een gemiddelde week zet de detailhandel 1,6 miljard euro om. In de week voor Sinterklaas wordt 450 miljoen extra omzet verwacht.
Dat is wel iets minder dan vorig jaar, maar toch spreekt de raad van een goede Sinterklaas. Uit onderzoek blijkt dat de consumenten juist in het huidige economische klimaat gezelligheid en familietradities nog belangrijker vinden, aldus de raad.
Naast het vertrouwde Lego en de Nintendo Wii staan op de verlanglijstjes onder meer Hello-Kitty-artikelen, Bakugan-spullen, waveboards en Tech Deck Fingerskateboards. Chocoladeletters, marsepein en pepernoten ontbreken ook dit jaar niet. Maar ook is er een trend naar gezonder snoepgoed, zoals suikervrij snoep of versierd fruit.
Een opvallende trend is dat volwassenen weer meer Sinterklaas vieren, signaleert de raad. Vaak met kleine, grappige cadeautjes. Stichting Speelgoed Nederland meldt dat er ook veel vraag is naar traditionele spellen als Mens erger je niet, Vier op een rij, Rummikub, Dokter Bibber, Doolhof en Monopoly.
Nederland lijkt de komende decembermaand ook massaal aan de e-reader te gaan. Volgens marktleider Dixons staat het papierloze boek duidelijk bovenaan de top drie van sinterklaascadeaus. Op de tweede plek komt het mininotebook en daarna alles wat met gaming te maken heeft, concludeert de winkelketen op basis van het koopgedrag van consumenten in de 170 winkels en op de website. De sint let bij de aankoop van elektronica dit jaar wel goed op de kosten, want de winkels krijgen opvallend veel Air Miles binnen.
Hoewel Nederlanders ook de kerst steeds vaker met cadeaus vieren, vinden de meeste huishoudens het sinterklaasfeest daarvoor nog altijd het meest geschikt. Volgens marktonderzoeksbureau GfK vierde vorig jaar 52 procent van de huishoudens Sinterklaas met cadeaus. Bij gezinnen met kinderen gebeurt dit het meest (68 procent).
Regionaal zijn er ook verschillen. In het zuiden (44,6 procent) en westen van het land (41,7 procent) vieren mensen kerst vaker met cadeaus dan in het noorden (24,5 procent) en oosten (31,5 procent). Huishoudens in het noorden (55,8 procent) geven weer duidelijk de voorkeur aan het sinterklaasfeest met cadeaus, aldus GfK.
Overigens blijkt het 'heerlijk avondje van Sint-Nicolaas' ook reden voor protest. Want volgens hulporganisatie Oxfam Novib zijn de chocoladeletters van Sinterklaas ,,lang niet altijd kindvriendelijk tot stand gekomen''. De organisatie becijfert dat supermarkten en snoepwinkels jaarlijks nog altijd 19 miljoen 'foute' chocoladeletters verkopen. Slechts 15 procent van alle Nederlandse chocoladeletters is gemaakt met duurzaam geproduceerde cacao, wat betekent dat de grondstof afkomstig is van boeren die daarvoor een eerlijke prijs betaald krijgen.
Oxfam Novib houdt daarom met behulp van de actiegroep StoereVrouwen 'De Groene Sint actie', een zoektocht naar duurzame chocoladeletters in supermarkten. De actiegroep, die zich inzet voor duurzame consumptie, zet daarbij actrice Victoria Koblenko in als aansprekend boegbeeld. ANP