Oogfonds luidt noodklok: steeds meer kinderen bijziend
20-01-2020
•
leestijd 1 minuten
•
145 keer bekeken
•
Om massale oogproblemen te voorkomen, starten het Oogfonds en de Gelderse lenzenfabrikant Procornea een campagne. Gesignaleerd wordt dat kinderen bijziend worden doordat ze minder buiten spelen en te lang naar beeldschermen en boeken staren, meldt het AD.
Campagne tegen bijziendheid
Bijziendheid is een oogafwijking waarbij je moeite hebt om dingen op afstand scherp te zien, aldus het Oogfonds. De campagne tegen bijziendheid begint vandaag bij wijze van proef bij een opticien in Arnhem en Rotterdam en later in de week bij een zaak in Ruurlo.
In februari gaat de campagne pas echt los. Dan worden basisscholen benaderd met de oproep om kinderen voor niet meer dan twintig minuten achter elkaar te laten lezen of op een mobiel of tablet te laten kijken. Tevens komt er een radiocampagne. Daarnaast worden kinderen via 'influencers' op TikTok, een populaire app onder kinderen, gewezen op de gevaren van langdurig mobielgebruik.
Ik ben al vanaf mijn vroege jeugd bijziend. Toen had je nog geen tablet, ik las weinig, was altijd aan het buitenspelen. Ouders hebben nooit een bril gehad. Ik wil dus maar zeggen: niet alles over één kam scheren. Zal er best mee te maken hebben maar niet voor iedereen.