Onzekerheid consument treft Beter Bed
27-08-2010
• leestijd 2 minuten
Beddenspecialist Beter Bed blijft last houden van de onzekerheid bij de consument. Hoewel het bedrijf de omzet en resultaten in het tweede kwartaal verbeterde, verwacht Beter Bed een aanhoudend krimpende markt. Beter Bed zal wel het marktaandeel vergroten, denkt het bedrijf.
De consument is volgens topman Ton Anbeek onzeker over zijn baan, mogelijke belastingverhogingen, veranderingen van de hypotheekrenteaftrek en andere mogelijke maatregelen om de schuldenposities in Nederland terug te dringen. ,,We weten niet welke eventuele maatregelen er komen die direct de portemonnee van de consument kunnen raken, maar de mineur zal aanblijven. We zien niet voor niets de spaarzin onder Nederlanders toenemen.''
Beter Bed zag in juni en juli de bezoekersaantallen in de winkels afnemen door het WK en het warme zomerweer. ,,Als de wedstrijden op zaterdagmiddag worden gespeeld en het is bovendien mooi weer, dan werkt dat niet echt mee om een winkel te bezoeken'', aldus Anbeek. Augustus laat wel een positieve trend zien, aldus Beter Bed.
Niettemin verwacht de onderneming, die het traditioneel niet moet hebben van het tweede en derde kwartaal, een nettowinst die tenminste 4,8 miljoen euro zal bedragen. De prognose is lager dan het bedrag van 5,8 miljoen euro dat vorig jaar in de boeken stond en ook lager dan de verwachting van analisten.
Met name daardoor bestraften beleggers het aandeel vrijdag fors. Het was een van de grootste dalers aan het Damrak met een verlies van 5,5 procent na twee uur handel.
In het tweede kwartaal steeg de omzet met 8,2 procent tot 81,7 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat verdubbelde van 1,3 naar 2,7 miljoen euro. Ook de nettowinst steeg fors naar 1,7 miljoen euro. Dat lag nagenoeg gelijk aan de eigen afgegeven verwachting, maar lager dan de 2,3 miljoen euro waar analisten op hadden gehoopt.
Bron: ANP