Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Onvoldoende voor gehandicaptenvervoer'

08-12-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
autostuur_18.jpg
Gebruikers beoordelen het taxivervoer voor ouderen en gehandicapten met gemiddeld een 5,4. Dat blijkt uit onderzoek waarvan de FNV-vakcentrale de resultaten woensdag heeft aangeboden aan de vaste Kamercommissies voor infrastructuur en volksgezondheid. De overheid liet vorig jaar zelf onderzoek doen naar de klanttevredenheid. Die meting leverde het rapportcijfer 7,2 op.
Veel gebruikers (60 procent) vinden de ritten onnodig lang duren. Vervoerders combineren ritten waardoor mensen vaak via een lange omweg naar hun bestemming worden gebracht. Ook voelen veel klanten (40 procent) zich weleens onveilig. Ruim de helft geeft aan vaak of heel vaak problemen te ondervinden. De FNV stelt dat de gemeenten, die opdrachtgever zijn van het contractvervoer, meer naar kwaliteit moeten kijken in plaats van alleen naar de kosten.
De vakcentrale pleit voor nieuwe wetgeving waarin kwaliteitseisen worden gesteld voor de openbare aanbesteding van het contractvervoer door gemeenten. ,,Ook bij marktwerking houdt de overheid verantwoordelijkheid'', stelt FNV-voorzitter Agnes Jongerius. ,,Het prijskaartje mag niet het enige criterium zijn. De kwaliteit van dienstverlening en de arbeidsvoorwaarden zijn net zo belangrijk.''
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!