'Ontwikkel Schiphol tot rail-luchthaven'
31-08-2009
• leestijd 2 minuten
Schiphol moet zich ontwikkelen tot rail-luchthaven voor Europa door vlieg- en treinverkeer te integreren en zich te concentreren op directe intercontinentale vluchten. Dit betekent ook winst voor het milieu, gelijk aan een vermindering van de jaarlijkse uitstoot van het broeikasgas CO2 van 750.000 auto's.
Deze aanbeveling doet milieuorganisatie Natuur en Milieu in haar dinsdag gepresenteerde luchtvaartvisie voor een duurzame luchtvaart. ,,Schiphol moet op dieet en zal daar slanker en gezonder uitkomen'', zei directeur Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu.
De overstapfunctie van Schiphol komt volgens de organisatie sterk onder druk te staan door almaar stijgende prijzen. De luchthaven zou daarom een alternatief moeten bieden voor de kortere vluchten. Passagiers moeten per hogesnelheidstrein van en naar Schiphol kunnen komen, waarbij het de reiziger zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt, met een integraal boeking- en inchecksysteem, directe en snelle internationale aansluitingen, een concurrerende prijs en slimme bagageafhandeling. Ook is het dan niet nodig met vluchten uit te wijken naar Lelystad en Eindhoven, aldus Natuur en Milieu.
Op deze manier zou Schiphol zijn functie van overstapluchthaven kunnen behouden. Zonder alternatieven komt niet alleen het klimaat maar ook de internationale bereikbaarheid van Nederland in gevaar, meent de organisatie. Berekeningen van Natuur en Milieu en onderzoeksbureau CE Delft wijzen uit dat de Europese luchtvaart te veel groeit om binnen de klimaatdoelen voor 2050 te blijven. ,,Het is daarom onvermijdelijk dat we minder gaan vliegen en dat vliegen duurder wordt.''
De luchtvaart soupeert rond 2030 al het grootste deel van alle broeikasgassen die in Europa mogen worden uitgestoten, blijkt uit de berekeningen. De luchtvaart en het kabinet moeten daarop inspelen door niet meer ,,vast te houden aan onrealistische groeiprognoses''. Klimaatdoelen zullen volgens Natuur en Milieu in de toekomst de groeiruimte voor de luchtvaart bepalen.
Door een verschuiving naar de trein voor reizen binnen Europa houdt Schiphol voldoende capaciteit voor reizigers van en naar Nederland. Topman Jos Nijhuis van Schiphol erkende dat de hogesnelheidstrein belangrijk is voor de bereikbaarheid, maar dat het middel er dan wel moet zijn. Hij zei dat Schiphol altijd al voorstander is geweest van een goede mix van lucht-, weg- en railvervoer. ,,Ook voor Schiphol is duurzaamheid van belang'', aldus Nijhuis, die verder niet inhoudelijk op het rapport wilde ingaan.
Bron: ANP