Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onterechte kosten voor zakelijke klanten in rekening gebracht bij NUON

17-06-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
278 keer bekeken
  •  
nuon_930x520
Het voormalige NUON, dat nu Vattenfall heet, liet jarenlang grootzakelijke klanten betalen voor de capaciteit van hun aansluiting, terwijl deze klanten hiervoor ook al betaalden bij hun netbeheerder. Dat meldt platform ClaimShare. Dit platform gaat met de nieuwe stichting NUON-claim ondernemers helpen de schade terug te vorderen.

Het zou gaan om duizenden klanten die jaarlijks gemiddeld 4200 euro te veel betaalden. Voor de eeuwwisseling werd de energielevering verzorgd door het regionale energiebedrijf, dat zowel de energie leverde als het energienet onderhield. Klanten ontvingen voor alle diensten daarom één factuur. Sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2001 ontvangen klanten met een grootverbruik-aansluiting een aparte factuur van het netbeheer en één voor de energielevering. NUON zou onoplettende klanten echter nog steeds een deel van de netbeheerkosten in rekening brengen.

Kostenpost aan de kaak gebracht

Een oplettende klant stelde de kostenpost bij het bedrijf aan de kaak. Daardoor kwam de zaak aan het licht. De energieleverancier kwam na een jaar steggelen over de brug en betaalde een vergoeding van 30.000 euro. Ook voor een andere klant is een advocaat van de stichting bezig een vergoeding voor deze kostenpost te krijgen.

Vattenfall: klanten betaalden niet dubbel

Vattenfall stelt zelf dat klanten niet dubbel hebben betaald. "Onze rekening bestaat uit twee delen. Een vast bedrag, dat gerelateerd is aan de hoeveelheid stroom, ook wel het gecontracteerd vermogen, en het andere deel voor hoeveel je daadwerkelijk verbruikt. Dat is de manier hoe we ons energiecontract hebben opgesteld."

Mogelijke schadevergoeding

Op de vraag of Vattenfall eerder inderdaad een schadevergoeding van 30.000 euro betaalde aan een klant in deze kwestie, zegt een woordvoerder dat het om een schikking gaat. Nuon ziet liever dat mensen bij hen aankloppen bij ontevredenheid over het contract dan bij de claim-stichting.

Bron: ANP, ClaimShare
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!