Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onterecht hoge energierekeningen bij overstappen

21-05-2010
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
197 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Sinds 2004 is het mogelijk om over te stappen naar een andere energiemaatschappij. Soms leidt zo’n switch niet tot een goedkopere prijs, maar tot een onaangename verrassing.
Peter van Kollenburg stapt in 2008 over van energieleverancier Dong naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Hij stuurt zelf een meterstandenkaart op. Tot zijn verbazing staat er op zijn eindafrekening een verkeerde meterstand. Van Kollenburg moet bijna 6000 kWh meer afrekenen. En dat gaat hem bijna 1200 euro kosten. Boos neemt hij contact op met zijn nieuwe energieleverancier met de vraag: hoe is dit mogelijk? De Nederlandse Energie Maatschappij laat hem weten dat de netbeheerder zijn zélf opgestuurde meterstandenkaart weigert en uitgaat van hun eigen schattingen. Van Kollenburg weigert zijn rekening te betalen en een lange reeks correspondentie volgt. Uiteindelijk verzoekt de Nederlandse Energie Maatschappij de netbeheerder nogmaals dringend een correctie op de beginmeterstanden door te voeren. Dit gebeurt na lang soebatten. Van Kollenburg krijgt van de Nederlandse Energie Maatschappij een correctienota en hij hoeft die 1141 euro niet te betalen. Klik hier voor de officiële reactie van de Nederlandse Energie Maatschappij
Verkeerde meterstanden
Arjin van As van de site Energieprijzen.nl legt uit hoe deze verkeerde meterstanden ontstaan. “Het vervelende is dat het probleem in dit geval niet bij de Nederlandse Energie Maatschappij ligt, maar bij de netbeheerder. Die is namelijk verantwoordelijk voor het vaststellen van de meterstanden ten tijde van de switch. De netbeheerder zou eigenlijk de meterstanden van de consument moeten gebruiken. Het probleem is als de gegevens op de meterstandenkaart heel veel afwijken van hun eigen verwachting, kunnen de netbeheerder besluiten om de meterstanden zélf te schatten. Als ze dan een veel te hoge schatting aanhouden, krijg je van de oude leverancier dus ook een veel te hoge eindafrekening.”
Financiële problemen
De gevolgen van een verkeerde meterstand en een te hoge eindafrekening kunnen flink in de papieren lopen. Van As zegt: “Behalve dat je van je oude leverancier een te hoge eindafrekening krijgt, die je in één keer moet betalen, krijg je van je nieuwe leverancier een veel hogere voorschotnota. Hierdoor ben je dubbel de sigaar. Als je het geld en het geduld hebt, lost het probleem zichzelf op bij de volgende meteropname. Maar als je dat geld niet hebt, kun je toch danig in de financiële problemen komen.”
Als consumenten op de eindafrekening van hun oude leverancier een fout constateren, moeten ze klagen bij hun nieuwe energiemaatschappij. Dit klinkt vreemd en onlogisch, maar zo zijn de afspraken in de energiemarkt. Van As zegt: “Omdat de oude leverancier geen relatie meer heeft met de klant, kan die oude leverancier ook geen klantgegevens meer opvragen bij de netbeheerder. Daarom kan alleen de nieuwe leverancier een correctie van de meterstand aanvragen. Als de meterstand dan ook wordt gecorrigeerd, geeft de netbeheerder die nieuwe stand weer door aan de oude leverancier zodat die de eindafrekening kan corrigeren.”
Vragen om meteropneming
Voor veel consumenten een onbegrijpelijk systeem. Ze worden van het kastje naar de muur gestuurd. Peter Plug is directeur van de Energiekamer , de toezichthouder op de energiemarkt.
Volgens Plug heeft de consument twee mogelijkheden om te klagen. “Je kunt zelf een bezwaarschrift indienen als er iets niet klopt. U kunt op de site van Consuwijzer een voorbeeldbrief vinden. Vervolgens moet de betalingsverplichting opgeschort worden. We zien dit soort problemen helaas vooral bij klanten die van energieleverancier switchen en waarbij de netbeheerder de energiestanden schat. Bovendien heeft een energieleverancier een zorgplicht. Ze moeten je helpen, maar als je er echt niet uitkomt, kun je naar de geschillencommissie Energie en Water stappen.” Daarnaast kunnen consumenten ook om een onafhankelijke meteropneming vragen. Als de consument gelijk heeft, hoeft die niet te betalen.
Meterstanden omgewisseld
Helaas gaat er niet alleen wat mis met de energierekening van mensen die overstappen naar een andere energieleverancier. Martin Spruit ontvangt zowel in 2008 als 2009 een verkeerde eindafrekening van Eneco. “Ik heb twee energiemeters. Een met een dag- en één met een nachttarief. Eneco heeft deze meterstanden omgewisseld, waardoor ik geconfronteerd werd met hoge bijbetalingen van 1158 en 815 euro. Ik heb twee keer gemaild, maar ik kreeg geen reactie. En medewerkers van het callcenter kwamen er ook niet uit. Uiteindelijk ben ik zelf naar een kantoortje van Eneco in Rotterdam gereden. Daar heb ik twee hele middagen gezeten om het probleem op te lossen. Ik hoef die bedragen gelukkig niet te betalen. Maar hoe weet ik zeker dat het dit jaar niet weer misgaat?” Eneco biedt excuses aan. Er zat een foutje in hun computersysteem. Het probleem is inmiddels hersteld. Klik hier voor de  reactie van Eneco.
Ook Peter van Wezel werd geconfronteerd met omgekeerde meterstanden voor zijn dag- en nachttarief. Zijn klacht werd bij Essent niet meteen opgepakt. Maar van Wezel liet het er niet bij zitten. Vlak voor de uitzending van Kassa kreeg hij een positief bericht. Essent erkent de gemaakte fout en biedt excuses aan voor de gang van zaken. Van Wezel  krijgt binnenkort 88 euro op zijn rekening terug gestort. Klik hier voor de uitleg van Essent.
Klachten oplossen
Peter Plug, de toezichthouder op de energiemarkt, gaat naar aanleiding van de Kassa-uitzending op directieniveau contact opnemen met de energiemaatschappijen. “Ik ga volgende week in gesprek met de voorzitters van de belangenverenigingen van de energiebedrijven. Dit soort ervaringen ondermijnt het vertrouwen in de energiemarkt. Ik zeg u hierbij toe dat alle klachten die bij Kassa binnengekomen zijn binnen één maand opgelost worden. De Energiekamer houdt zelf vinger aan de pols en ziet erop toe dat alle klachten daadwerkelijk worden verholpen.”
Minister: slimme meter landelijk
Ook Maria van der Hoeven, de minister van Economische Zaken erkent de problemen. Volgens haar is een landelijke invoering van de slimme energiemeter dé oplossing. Ze stuurt komende week een aangepast wetsvoorstel naar de Kamer. Daarin wordt ook geregeld dat de energiebedrijven zélf verantwoordelijk worden voor de meterstanden. En dus niet meer de netbeheerder. Lees hier  de uitgebreide reactie van de minister.
Energieleverancier Oxxio biedt al een paar jaar slimme meters aan. Hierop kunnen consumenten per kwartier zien hoeveel energie ze verbruiken. Maar als hun klanten overstappen naar een andere energiemaatschappij, worden hun meterstanden niet overgenomen door de netbeheerders. De enige positieve uitzondering is netbeheerder Enexis. Een onbegrijpelijk verhaal, want nu hoeven netbeheerders geen meterstanden meer te schatten. Lees hier de volledige reactie van Oxxio.
Update 21 mei 2010:
Peter Plug, de directeur van de Energiekamer heeft in de uitzending van 24 april laten weten dat alle klachten snel opgelost moeten zijn. Op 21 mei liet de Nederlandse Mededingingsautoriteit weten dat er direct na de Kassa-uitzending een indringend gesprek gevoerd is met de energiesector. De energiebedrijven hebben vervolgens contact opgenomen met alle mensen die een klacht naar Kassa hebben gestuurd. Inmiddels is een derde van de klachten volledig opgelost. De overige klachten zijn nog in behandeling bij de diverse energiemaatschappijen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!