De Kassa mailbox zat de afgelopen weken opeens vol met klachten over incassobureaus. Mensen krijgen agressieve brieven over rekeningen die niet betaald zouden zijn. Maar is dat wel zo? Soms gaat het over bedrijven waarbij je nog nooit iets hebt gekocht. Of je krijgt een incasso voor een nota van jaren geleden...
Bestookt worden door incassobureau is nooit fijn. Helemaal niet als het onterecht is. Voor veel mensen is de soms wat dreigende taal van een incassobureau reden om dan toch te betalen. Toch is dat zonde, want ook incassobureaus staan lang niet altijd in hun recht.
Zo kreeg een mevrouw eind december 2006 een brief van een incassobureau dat ze nog een betaling heeft openstaan. Haar verbazing was groot want het gaat over een bestelling appelazijntabletten die ze in 2002 deed bij het bedrijf Sanadirect. Destijds had ze enkele bestellingen ontvangen én ook netjes betaald. Het bewijs van betaling heeft ze zelfs nog. Tóch ontvangt ze nu vier jaar later van een incassobureau een betalingsverzoek van € 19,95 plus de incassokosten van 50 euro! En dat alles in dreigende taal.
Het incassobureau maakt in dit geval een aantal fouten. Volgens Contijn van Marle van Stichting de Ombudsman moet het incassobureau zelf eerst aantonen dat het bedrag niet betaald is. Maar gezien het feit dat de bestelling al in 2002 gedaan is, hoeft dat al niet eens meer: de zaak is verjaard. Als het over dienstverlening gaat, bijvoorbeeld een abonnement van een blad, dan mag een incassobureau tot vijf jaar na dato incasseren. Maar appelazijntabletten is gewoon een product en geen dienst, en een koop daarvan verjaart al na 2 jaar. Mits er ook geen betalingsherinneringen meer gestuurd zijn.