Online shopper is een 'luie koopjesjager'
17-10-2013
• leestijd 2 minuten
De beweegredenen voor consumenten om online te shoppen hebben bovenal te maken met gemak. De online winkels zijn op ieder gewenst moment te bezoeken (49%), de producten worden thuisbezorgd (40%) en men hoeft er de deur niet voor uit (35%). Dit blijkt uit een onderzoek van bureau MarketResponse.
Lagere prijzen
Frequente online shoppers kiezen ook voor het online kanaal om producten tegen lagere prijzen te kunnen kopen (50%). Consumenten die minder frequent online shoppen (één of meerdere keren per jaar) doen dit voornamelijk omdat ze een product niet in de fysieke winkel kunnen krijgen.
Vertrouwen is groot
Het consumentenvertrouwen in online winkelen is hoog: 83% van de Nederlandse consumenten heeft vertrouwen in online winkelen. Vertrouwen ontstaat voornamelijk door goede leveringsvoorwaarden (37%) en de veiligheid van online betalen (28%).
Oudere consument koopt vrijwel nooit online
Ruim driekwart van de 'oudere' consumenten doet slechts een enkele keer per jaar of zelfs nooit een online aankoop. 55-plussers hebben dan ook significant minder vertrouwen in online shoppen. 25% geeft aan geen vertrouwen in online shoppen te hebben. Jonge consumenten tussen 18-34 jaar (42%) en 35-54 jaar (33%) hebben juist veel vertrouwen in online winkelen. Voor consumenten tussen de 18-54 jaar is het een hele normale zaak om minimaal eens per maand een online aankoop te doen (44%).
'Jongeren' vinden online betalen veiliger geworden
Met name jonge consumenten tussen de 18-34 jaar (75%) vinden ook het online betalen een stuk veiliger geworden de laatste jaren. Hierbij heeft het betalen via Ideal voor een grote meerderheid van deze jongeren (83%) de voorkeur.