'Online boodschappen doen neemt grote vlucht'
30-11-2012
• leestijd 1 minuten
Online boodschappen doen kan de komende jaren jaren uitgroeien tot een miljardenbranche in Nederland. De omzet van de internetsupermarkten was in 2011 naar schatting 200 miljoen euro, maar in 2020 kan dit zijn uitgegroeid tot zo'n 5 miljard euro, verwacht het economisch bureau van de ING Bank.
In de kinderschoenen
Online boodschappen doen staat nog in de kinderschoenen. Ongeveer 1 procent van de totale supermarktomzet is hiervan afkomstig. In 2020 kan dit zijn opgelopen tot 15 tot 20 procent, zeggen de onderzoekers.
Onstuimige groei
Belangrijke reden voor de onstuimige groei is volgens ING dat veel Nederlanders inmiddels gewend zijn om spullen via internet te kopen. ,,In de non-foodsector is dit al heel normaal'', aldus een van de onderzoekers. ING noemt hierbij het gemak om voor de dagelijkse boodschappen niet meer naar de winkel in te hoeven.
Investeringen
Een tweede reden is dat de mogelijkheden om online boodschappen te doen steeds groter worden. ING ziet dat bedrijven stevig investeren in onder meer hun websites en afhaalpunten.
Albert.nl
Ahold heeft met Albert.nl tot op heden de grootste onlinesupermarkt. De omzet is naar schatting ruim 150 miljoen.
ANP