Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Onleesbare polisvoorwaarden

12-11-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
studie_goed_groot_01.jpg
Artikel 9 Adres (Voorwaarden ING Overlijdensrisicoverzekering)
Een kennisgeving van de verzekeraar die de belanghebbende niet heeft bereikt als gevolg van het feit dat hij heeft nagelaten de verzekeraar over een adreswijziging te informeren, zal geacht worden hem bereikt te hebben op de eerstvolgende werkdag na verzending.
Als u dit leest, begrijpt u het dan? Eigenlijk wordt er van je verwacht dat je een adreswijziging doorgeeft. Waarom staat dat er dan niet? Het kan namelijk wel simpel. Kijk bijvoorbeeld eens naar de voorwaarden van Cardif (Life Care overlijdensrisicoverzekering algemene verzekeringsvoorwaarden).
Artikel 14 Wat moet ik altijd melden aan de verzekeraar?
b. U of de verzekerde gaat verhuizen. Dan geeft u of de verzekerde het nieuwe adres zo snel mogelijk aan ons door. Dat doet u op onze website . Of door ons een brief te sturen. Wij sturen alle post naar het laatste adres dat wij van u hebben.
Onbegrijpelijke voorwaarden
Dit is maar een voorbeeld, want het is slecht gesteld met de leesbaarheid van de polisvoorwaarden van overlijdensrisicoverzekeringen. Vergelijkingssite Independer.nl heeft hier onderzoek naar gedaan. In totaal zijn 26 polissen onderzocht. Uit dat onderzoek blijkt dat 92% van de overlijdensrisicoverzekeraars onbegrijpelijke voorwaarden gebruikt. Alleen de verzekeraars Goed Genoeg en Cardif bieden polisvoorwaarden die voor de gemiddelde Nederlander leesbaar zijn. De overige verzekeraars gebruiken voorwaarden die moeilijk of zelfs te moeilijk zijn. Op de website van Independer.nl is meer informatie te vinden.
In onderstaande tabel staan de uitkomsten van het onderzoek.
Schokkende uitkomsten
Elsemiek Meijs van  Independer.nl vertelt in Kassa dat zij de resultaten van het onderzoek schokkend vonden. "Wij hadden niet verwacht dat het over de hele linie zo slecht zou zijn. Er is recent veel aan productontwikkeling gedaan, in positieve zin voor de consument, maar de voorwaarden van het product toegankelijk maken voor de afnemer, heeft geen hoge prioriteit."
Independer.nl wil met dit onderzoek de verzekeraars aansporen om de leesbaarheid van de voorwaarden te verbeteren. Ze stelt dat "een product nog zo goed kan zijn, maar als weinig klanten snappen wanneer de verzekering uitkeert en wat de uitsluitingen zijn, dan is dat niet in het belang van de klant. Een klant moet immers gemoedsrust hebben na om de leesbaarheid aanschaf van zo’n verzekering."
Verzekeraars beloven verbetering
Independer.nl heeft een reactie gevraagd aan de verzekeraars over hun onleesbare voorwaarden. Ze erkennen ook allemaal dat de voorwaarden te ingewikkeld en juridisch zijn. Ook hebben ze Independer.nl bericht dat ze er in 2012 mee aan de slag gaan. Wij wachten af...
Carrie en Inez Weski
Kassa was ook benieuwd wat twee deskundigen van de voorwaarden vinden. We gingen langs bij Carrie, columniste, een kei in heldere taal en tegenwoordig advocaat in Rotterdam. Ook gingen we langs bij Inez Weski, strafrechtadvocaat én de nieuwe juryvoorzitter van het Groot Dictee der Nederlandse Taal.
"Eigenlijk zou de consument het niet moeten pikken dat ze die dingen zo omslachtig opschrijven", aldus Carrie. Inez Weski: "Verzekeringsrecht gaat natuurlijk over mensen. En ongelukken en leed, daar gaat het om. En in die situaties zou men mensen toch niet willen toewensen dat men achteraf aan de slag moet met allerlei uitleg in reconstructie die men had moeten begrijpen."
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor