Ongevraagde reclames op kinderwebsites
07-06-2010
• leestijd 2 minuten
Kinderen zitten tegenwoordig dagelijks op het internet en worden overspoeld met schreeuwende advertenties op websites die ze bezoeken. Hierdoor worden ze al heel snel onbewust blootgesteld aan allerlei ongevraagde reclame-uitingen. Kunnen kinderen wel het onderscheid maken van wat een advertentie is en wat niet? En mag dit eigenlijk wel?
Remco Pijpers doet onderzoek naar het gedrag van jeugd en nieuwe media. Onlangs publiceerde hij een dossier over digitale reclame voor kinderen. Volgens hem zijn bijvoorbeeld veel online spellen verkapte advertenties. Op televisie is het een stuk duidelijker met bijvoorbeeld reclameblokken. Op internet is dat moeilijker te onderscheiden voor kinderen. Je kunt op gegeven moment niet meer zien wat van een onafhankelijke of een commerciële redactie afkomt.
Volgens Remco zegt de adverteerder vaak dat kinderen zo handig zijn, dat ze wel begrijpen dat het om een advertentie gaat. Websites voor kinderen hebben een sterker commercieel karakter dan andere media gericht op kinderen. Voor ouders is het vooral lastig om de regie in eigen hand te houden wanneer het om digitale reclame gaat: op internet en games. Ze hebben daar vaak weinig zicht op en ze weten er meestal ook weinig van.
Een goed voorbeeld is het zogenaamde 'tikfoutdomein'. Kinderen willen bijvoorbeeld naar de website van Sesamstraat en tikken per ongeluk sesamstaat in. Dan kom je op een site vol advertenties terecht. Bijvoorbeeld ringtone reclames, die op het eerste gezicht gratis lijken te zijn. Niets is minder waar, want voor je het weet, zit je aan een sms-abonnement vast.
Adverteerders worden ook steeds handiger in het vergaren van privé-gegevens van kinderen. Vaak moeten kinderen bijvoorbeeld hun adres invullen en hebben ze niet door dat het om reclame gaat.
Het is vrij ingewikkeld omdat er nog geen duidelijke Richtlijnen zijn. Kassa waarschuwt de ouders dan ook om extra aandachtig te zijn op het internetgebruik. Wij blijven het in ieder geval in de gaten houden.