Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
Oneerlijk over de herkomst
11-10-2010
•
leestijd 2 minuten
•
Wakker Dier organiseert ook dit jaar weer de Liegebeest Verkiezingen. Op de website van
Wakker Dier
staan 10 producten en reclames die misleidend zijn. En die niet eerlijk zijn over de herkomst van het product. U kunt stemmen en het product dat de meeste stemmen krijgt, ontvangt van Wakker Dier binnenkort de Liegebeest Trofee.
We lichten er in Kassa drie nominaties uit.
Scharreleieren
Zo is onder andere de term scharreleieren genomineerd. Nog steeds denken veel mensen dat ze met scharreleieren diervriendelijke eieren kopen. In werkelijkheid is dit –na het legbatterij-ei- het
minst diervriendelijke ei
. De kippen komen namelijk niet buiten, maar leven in stallen met maximaal negen kippen per m2.
Zo verkoopt de supermarkt Vomar scharreleieren in een doos waarop een kip in een groen weitje is te zien. Misleidend zegt Wakker Dier. In een reactie aan Kassa meldt Vomar dat zij geen verkeerde indruk willen wekken met hun verpakking. Daarom liggen er vanaf komende maandag dozen in de supermarkt Vomar waarop een ei op een ontbijttafel is te zien. Niks groen weitje meer…..
Varkensvlees van la Place
Als u bij la Place een stukje varkensvlees gaat eten, dan krijgt u tegenwoordig milieukeur varkensvlees. Dat is beter dan gangbaar vlees en ook prijzenswaardig, aldus Hanneke van Ormondt van Wakker Dier. Maar om daar nu reclame mee te maken door een boer met een big bij een akker te tonen …tja, dat is misleidend. Want ook deze varkens komen niet buiten. La Place berichtte Kassa dat het “niet onze bedoeling is geweest om te suggereren dat de varkens buiten lopen”.
Kinderverleiding
Onder deze noemer schaart Wakker Dier een aantal producten gericht op kinderen. Wakker Dier vindt dat kinderen door deze verpakkingen massaal verkeerd worden voorgelicht. De indruk wordt gewekt dat alle dieren op kinderboerderijen wonen, en niet dat ze uit megastallen komen.
In de
Hertog slagroomijs-reclame
zie je dansende koeien die ijs maken. Unilever, de producent van Hertog ijs, zegt met deze commercial in te spelen op de fantasie van kinderen en als een kind aan een koe, dan tekent hij een witte koe, met zwarte vlekken in een groen weiland. Maar je moet kinderen niet voorjokken, aldus Hanneke van Ormondt van Wakker Dier, want die koeien dansen niet. Één op de vier koeien komt tegenwoordig zelfs niet meer buiten…