Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Onduidelijke tarieven bij laadpalen voor elektrische auto’s

15 feb 2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
279 keer bekeken
Eigenaren van elektrische auto's hebben te maken met onduidelijke tarieven bij laadpalen. De laadpaaltarieven verschillen niet alleen per provincie en stad, maar ook nog eens gedurende de dag. Hoe zit dat?
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. In Nederland waren er in december 2019 107.000 volledig elektrische auto’s. Dit aantal zal alleen nog maar toenemen nu elektrisch rijden betaalbaarder wordt voor particulieren. De verwachting is dat er in 2021 tussen de 50.000 en 80.000 elektrische auto’s bijkomen.
Eerder besteedden wij in Kassa al aandacht aan de praktische aspecten van elektrisch rijden, maar keken we niet naar de kosten. Daar hebben we ons nu wel in verdiept. En wat blijkt? Als consument weet je vooraf helemaal niet wat je gaat betalen om de accu van je elektrische auto op te laden. Huh, dat is toch vreemd? Dat is zeker vreemd. Denk je eens in dat je boodschappen gaat doen en nergens ziet wat de producten kosten die je in je mandje hebt gedaan. Vervolgens ga je naar de kassa om af te rekenen en zie je nog steeds geen totaalprijs voor alle producten samen. De kassabon zal je over vijf weken in de brievenbus ontvangen. Als je het zo stelt zouden we dit allemaal onaanvaardbaar vinden. Toch werkt het bij de laadpalen voor elektrische auto’s wel zo.

Consumentenrecht

Bij de snellaadpunten langs de snelweg staat netjes een kWh-tarief vermeld en dat er bijkomende kosten kunnen zijn. Maar bij de publieke laadpalen op straat heb je vooraf geen idee wat je betaalt. Terwijl dit wel een consumentenrecht is. Bovendien kun je hierdoor als consument geen goede vergelijking en keuze maken.

Extra bijkomende kosten

De prijs van het opladen van je accu is van tal van factoren afhankelijk. Het heeft te maken met de laadpaal waar je gaat laden, met welke laadpas je gebruikt, het tijdstip dat je gaat laden, de gemeente waar je bent en of je een abonnement hebt. Daarnaast kunnen er extra kosten bijkomen zoals een starttarief, opslagtarief of boetetarief. Al deze factoren samen bepalen wat de totaalprijs is die op de factuur staat, die je pas een maand later ontvangt. Dit moet toch anders kunnen?
Dat vonden Maarten Hachmang en Aarjan Langereis van Laadpastop10.nl ook. Zij zijn de eersten in Nederland die een vergelijkingssite voor laadpasaanbieders maakten. Maarten legt in onze uitzending uit hoe het nu precies zit met al die verschillende laadpalen, laadpassen en prijsverschillen.

Verduidelijking tarieven

Dat de tarieven duidelijker moeten worden, vinden meerdere partijen, zoals de Vereniging Elektrisch Rijders (VER), belangenvereniging eViolin en de toezichthouder ACM. Maar wie is daar verantwoordelijk voor? Daarover komt Matthijs Sienot, Tweede Kamerlid van D66, bij ons in de studio praten. Want gezien de groei van elektrisch rijden moet het met die onduidelijke tarieven nu écht anders, vindt D66. Ook praten we met D66 over hoe duurzaam elektrisch rijden nou echt is en over de afspraken die hierover staan in het Klimaatakkoord.

Voorstel transparante laadtarieven

Laadpastop10 en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) hebben samen een voorstel gemaakt voor transparante laadtarieven. Deze vind je hieronder.

Schriftelijke reacties

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (2)

Roelof1966
Roelof196616 feb 2020 - 14:03

Nou, Aad, niet zo negatief. Het is best mogelijk om je -met een klein beetje interesse en moeite- om je te verdiepen in de materie, het is geen 'rocket science'. Er is veel te vinden op b.v. de FB-account van de genoemde Vereniging Elektrische Rijders (zie ook hun site!) of Laadpas Top 10 en al doende leert men. Wel is het nu tijd om de zaken transparanter en gebruiksvriendelijker te regelen, liefst in Europees verband. Waarom kan ik b.v. in Duitsland wel met een gewone bankpas betalen en heb je in Italië meestal een App nodig? Verder gewoon elektrisch gaan rijden, Aad! Ik kan het iedereen aanbevelen.

aad piraat
aad piraat16 feb 2020 - 13:25

Ook hieruit blijkt weer dat de mentaliteit en moraal van de verdienmodel bedenkers ondanks de gevolgen van de financiële crisis niet naar fatsoensnorm  is gewijzigd. Zij blijven onder toestemming van de wetgevers uit de kabinetten Rutte gewoon bij machte om door te gaan met het uitvoeren van voor de consument onbegrijpelijke en niet te controleren systematieken waarmee hun bankrekening straffeloos kan worden geplunderd. Want ja als de consument gaat klagen zijn alle klachten instituten (Kifit, Nvwa enz.) bij voorbaat op de hand van deze lieden en bedrijven en weten ze rechtsgang met ongekend voortslepende procedures te ontmoedigen c.q.. onmogelijk te maken.