Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onduidelijke tarieven bij laadpalen voor elektrische auto’s

15-02-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2050 keer bekeken
  •  
Eigenaren van elektrische auto's hebben te maken met onduidelijke tarieven bij laadpalen. De laadpaaltarieven verschillen niet alleen per provincie en stad, maar ook nog eens gedurende de dag. Hoe zit dat?
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. In Nederland waren er in december 2019 107.000 volledig elektrische auto’s. Dit aantal zal alleen nog maar toenemen nu elektrisch rijden betaalbaarder wordt voor particulieren. De verwachting is dat er in 2021 tussen de 50.000 en 80.000 elektrische auto’s bijkomen.
Eerder besteedden wij in Kassa al aandacht aan de praktische aspecten van elektrisch rijden, maar keken we niet naar de kosten. Daar hebben we ons nu wel in verdiept. En wat blijkt? Als consument weet je vooraf helemaal niet wat je gaat betalen om de accu van je elektrische auto op te laden. Huh, dat is toch vreemd? Dat is zeker vreemd. Denk je eens in dat je boodschappen gaat doen en nergens ziet wat de producten kosten die je in je mandje hebt gedaan. Vervolgens ga je naar de kassa om af te rekenen en zie je nog steeds geen totaalprijs voor alle producten samen. De kassabon zal je over vijf weken in de brievenbus ontvangen. Als je het zo stelt zouden we dit allemaal onaanvaardbaar vinden. Toch werkt het bij de laadpalen voor elektrische auto’s wel zo.

Consumentenrecht

Bij de snellaadpunten langs de snelweg staat netjes een kWh-tarief vermeld en dat er bijkomende kosten kunnen zijn. Maar bij de publieke laadpalen op straat heb je vooraf geen idee wat je betaalt. Terwijl dit wel een consumentenrecht is. Bovendien kun je hierdoor als consument geen goede vergelijking en keuze maken.

Extra bijkomende kosten

De prijs van het opladen van je accu is van tal van factoren afhankelijk. Het heeft te maken met de laadpaal waar je gaat laden, met welke laadpas je gebruikt, het tijdstip dat je gaat laden, de gemeente waar je bent en of je een abonnement hebt. Daarnaast kunnen er extra kosten bijkomen zoals een starttarief, opslagtarief of boetetarief. Al deze factoren samen bepalen wat de totaalprijs is die op de factuur staat, die je pas een maand later ontvangt. Dit moet toch anders kunnen?
Dat vonden Maarten Hachmang en Aarjan Langereis van Laadpastop10.nl ook. Zij zijn de eersten in Nederland die een vergelijkingssite voor laadpasaanbieders maakten. Maarten legt in onze uitzending uit hoe het nu precies zit met al die verschillende laadpalen, laadpassen en prijsverschillen.

Verduidelijking tarieven

Dat de tarieven duidelijker moeten worden, vinden meerdere partijen, zoals de Vereniging Elektrisch Rijders (VER), belangenvereniging eViolin en de toezichthouder ACM. Maar wie is daar verantwoordelijk voor? Daarover komt Matthijs Sienot, Tweede Kamerlid van D66, bij ons in de studio praten. Want gezien de groei van elektrisch rijden moet het met die onduidelijke tarieven nu écht anders, vindt D66. Ook praten we met D66 over hoe duurzaam elektrisch rijden nou echt is en over de afspraken die hierover staan in het Klimaatakkoord.

Voorstel transparante laadtarieven

Laadpastop10 en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) hebben samen een voorstel gemaakt voor transparante laadtarieven. Deze vind je hieronder.

Schriftelijke reacties

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!