Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Onderzoek: rijden met scootmobiel moet veiliger

21 nov 2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
scootmobiel kassa 930 520
Rijden op een scootmobiel moet veiliger worden. Daarvoor zou onder meer het remsysteem moeten veranderen, de karretjes zouden stabieler moeten worden en fietspaden en oversteekpaden zouden breder moeten zijn en beter zichtbaar. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzocht ongevallen met het karretje en kwam tot de conclusie dat het allemaal beter en veiliger moet om ongevallen en doden te voorkomen.
Kassa liet in de uitzending van 13 oktober zien dat al jaren op rij het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog is. Per 100.000 gebruikers vallen er 15 tot 22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto. Aanstaande zaterdag in Kassa meer aandacht voor de onveiligheid van de scootmobiel, met onder meer de uitslag van een onderzoek onder scootmobielgebruikers.

Ongevallen onderzocht

In het SWOV-onderzoek zijn 35 ongevallen bestudeerd, waarvan negen met dodelijke afloop. Volgens cijfers van het CBS is het aantal verkeersdoden onder scootmobielrijders tussen 2010 en 2015 verdubbeld: van 19 naar 41. In 2016 in 2017 waren er respectievelijk 38 en 25 verkeersdoden onder gebruikers van gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen zoals de scootmobiel.

'Ander remsysteem'

Volgens het SWOV zou een ander remsysteem helpen bij het voorkomen van ongevallen, bijvoorbeeld een rem waarbij een gebruiker remt door te knijpen in de hendel in plaats van die los te moeten laten. De meeste scootmobielen hebben een combinatie van rem- en gassysteem dat lijkt op dat van de Stint. Om te remmen moet de gashendel aan het stuur worden losgelaten. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen noemde dit in de Kassa-uitzending een 'levensgevaarlijke techniek', omdat mensen in een panieksituatie terugvallen op hun onbewuste reflexen en het stuur gaan vasthouden in plaats van los te laten.
Het SWOV meldt verder dat fietspaden breder moeten worden, trottoirbanden moeten verdwijnen en scootmobielen stabieler moeten worden gemaakt en een airbag moeten krijgen aan de zijkant.

Minister in gesprek met fabrikanten

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) was toch al bezig de eisen aan scootmobielen en ,,andere bijzondere bromfietsen'' als de stint onder de loep te nemen, schrijft ze aan de Tweede Kamer. De minister gaat met het SWOV-onderzoek in de hand praten met de fabrikanten van scootmobielen of ze nu al verbeteringen kunnen doorvoeren. Ook met de gemeenten gaat Van Nieuwenhuizen in gesprek. ANP/Kassa
Zaterdag in Kassa meer aandacht voor de onveiligheid van de scootmobiel, met onder meer de uitslag van een onderzoek onder scootmobielgebruikers. Kassa 24 november 19.05 uur NPO 1.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (12)

luky1951
luky195122 nov 2018 - 13:53

Waarom zijn de scootmobielen niet van de de weg gehaald toen er dodelijke ongelukken mee gebeurt zijn net als bij de STINT, Ze hebben allebei hetzelfde remsysteem, maar daar hoor je de minister niet over! Het remsysteem zo net als van de meeste fietsen en scooters en brommers knijpremmen moeten zijn. Niet : gashendel loslaten als je moet remmen! 

tinekeswart
tinekeswart22 nov 2018 - 12:47

Ik rij ongeveer 6 jaar in een scootmobiel, ik had hem zelf gekocht, een ideaal ding met een stopknop er op. Helaas ging hij na een paar jaar kapot en was niet meer te repareren omdat de coborsteltjes in de motor waren gebrand.Ik ben op marktplaats op zoek gegaan naar een andereen die was vlug gevonden. Er zat een handrem op en dat was makkelijk dacht ik maar bij de eerste rit moest ik stoppen bij de busbaan en de scoot reed door ondanks dat ik de handrem inkneep , ik lag bijna onder een bus die mij gelukkig had gezien en net op tijd stopte. Ik heb er nog een tijdje mee gereden maar voelde mij niet op mijn gemak op dat ding. Toen heb ik de gemente gebeld en binnen 2 maanden kreeg ik een gloednieuwe voor de deur. Mijn eigen scoot heb ik voor een klein prijsje verkocht maar ik heb er wel bij gezegd dat de handrem niet te gebruiken was. Die van de gemeente  rijd ongeveer 15 km per uur , langzamer dan de fietsers want die racen mij voorbij maar ik zou niet meer zonder willen. Ik mis de stopknop wel want dat was erg handig vooral als er ineens een klein kind voor je wielen rijdt.

tercinta
tercinta22 nov 2018 - 10:57

Bij de aanvraag van mijn scootmobiel bij de gemeente heb ik aangegeven dat ik liever een vierwieler wilde. De reactie van de WMO-adviseur was dat driewielers net zo veilig zijn als vierwielers. Ik heb gevraagd of hij serieus was, want als je een beetje helder nadenkt kun je op je klompen aanvoelen dat vierwielers veel veiliger zijn dan driewielers. Bij de gemeente gaat het er alleen maar om dat ze een zo goedkoop mogelijke voorziening verstrekken zonder naar de veiligheid te kijken. Zelf een vierwieler aanschaffen is voor mij geen optie. Afgezien van de financiële kant, is er het probleem dat in de flat een WMO voorziening is gemaakt voor het opladen en die is niet bestemd voor particulier gebruik. Een vriend van mij is een paar jaar geleden met zijn driewieler scootmobiel om gevallen en aan de verwondingen die hij daarbij had opgelopen overleden. Sindsdien ben ik nóg voorzichtiger gaan rijden. 

Hans V
Hans V21 nov 2018 - 22:01

Beste lezers,Hier in het kort mijn ervaring met zowel een drie- als een vierwieler scootmobiel.Vanaf mei ben ik een gebruiker van een scootmobiel. De wereld van scootmobiels was voor mij totaal onbekend. De vraag die toen bij mij opkwam was, wat moet ik aanschaffen. Bij een auto is dat niet zo ingewikkeld; internet, dealers enz. Deze kunnen je voorzien van de juiste info. Bij scootmobiels is dat toch even anders.Internet geeft weinig informatie. Uiteindelijk ben Ik gegaan voor een vierwieler scootmobiel. Deze reed perfect totdat  er(software) problemen ontstonden. Niet meer willen wegrijden, niet meer willen remmen, heel lastig in het drukke stadsverkeer. De scoot was van een gerenomeerd merk, maar was echter niet goed te herstellen.In afwachting van een nieuwe scoot maak ik nu gebruik van een driewieler scootmobiel. Deze is in het gebruik veel minder stabiel.  Oneffenheden in de weg, het nemen van bochten enz gaat ten koste van het veilig rijden.Samengevat de driewieler scootmobiel is veel onveiliger en onrustiger om mee te rijden.
Dan mijn algemene ervaring als scootmobielrijder.Het rijden met een scootmobiel is een hele nieuwe ervaring. De zit is laag, dit zorgt voor een beperkte zicht.  Bossages, hooggras, maar ook bruggen en andere obstakels waar je als autorijder of als fietser nooit last van had zijn opeens behoorlijke zicht belemmerend. Dit geldt natuurlijk ook voor het gezien worden. Ze kijken al snel over en langs je heen.Dan nog de snelheid. Zorg ervoor dat de scootmobiel in iedergeval de snelheid kan halen van een gemiddelde fietser. In het verkeer ben je dan in ieder geval geen obstakel, maar een medeweggebruiker.





gypsyjoy
gypsyjoy21 nov 2018 - 20:34

De verstrekkingen via de gemeente zijn vrijwel altijd driewielers en gaan niet harder dan een fiets.Sterker nog, fietsers gaan mij makkelijk voorbij. Natuurlijk geldt dat je in wandelgebied in de wandelstand rijdt en niet gaat scheuren. Net als bij alle andere weggebruikers heb je je aan de (fatsoens) normen te houden. Scootmobiel rijders zijn hier geen uitzondering op. Wangedrag is van alle tijden en van alle soorten weggebruikers. Maar dat die dingen geen rem hebben is inderdaad gevaarlijk en extra goed uitkijken.De mijne heeft geen rem, wel een parkeerstand.Maar dat is iets anders.

pwirken
pwirken21 nov 2018 - 19:38

Geacht Kassa Forum Bij deze Ik wil reageren op het Onderzoek: rijden met scootmobiel die moet veiliger, maar op de eerste plaats het zou better zijn als men toe is aan een scootmobiel als het lopen en fietsen niet meer zo gemakkelijk en niet zo goed neer gaat en dan eerst rijvaardigheid test doen om dan een rijvaardigheidsbewijs te  laten halen net als  bij meerdere voertuigen die op de openbare weg rijden als een brommer en Tractor moeten halen I.V.B rijvaardigheid en meer zelfverzekerd  om  met de scootmobiel te gaan rijden op de weg , ook dat zou een belangrijk punt zijn om heel wat minder verkeersslachtoffers te hebben op de weg denk ik, die belangrijker is voor deze bestuurders van de scootmobiel een goede cursus te laten volgen van wat het verkeer doet in deze al steeds drukkere worden wegen hier in NederlandEn het volgende het is eenvoudig en misschien heel gemakkelijk om de scootmobiel veiliger te maken voor de mensen die nog redelijk goed zijn  om er op de eerste plaats als het kan er een voetgaspedaal op  geplaatst kan worden dat zou heel veel betekenen.Voor al die bezitter van de scootmobiel op het ogenblik dan ben je van die hendel om gas te geven aan het stuur vanaf en dan enk ik dat je dan niet zo gemakkelijk in paniek geraakten ik hoop bij deze dat een goede oplossing is voor een groot aantal scootmobielen  want toen het eerste bericht enkelen weken verscheen hier over in de StemWant ik rijd er al meer dan tien jaar mee en dat gaat heel goedEn het bedrijf waar ik mijn scootmobiel van heb is Meyra uit Breda, want toen het eerste bericht van het scootmobiel probleem gevaarlijkste vervoermiddel in Nederland heb hen gebeld met de vraag of ze het bericht van de scootmobiel gelezen hadden in Dagblad de Stem en ik vertelde toen ze kunnen beter een voetgaspedaal te plaatsen dan zijn van die hand gas af als het zo ondeugdelijk nou is voor al die scootmobiel gebruikers

red1
red121 nov 2018 - 16:06

Ik rij al heel lang met een scoot mobiel voordat ik er mee mocht gaan rijden moest ik eerst een examen afleggen . toen dat goed ging mocht ik er pas mee op weg!! maar als ik zo om mij heen kijk , doen de meesten maar wat ze rijden over de trotoirs als gekken !! en maken de bochten te  kort en te hard  !!!en er zit ook nog een aparte rem op dat ding , gebruik die da ook !!! maar ja de 1e de beste kloo… z . kan maar zo'n ding aan schaffen en er mee gaan  scheuren over straten en pleinen !! de  scootmobiel is dus alleen gevaarlijk  door ondeskundig gebruik

marijke77
marijke7721 nov 2018 - 14:49

Er zijn nu nieuwe auto`s met hetzelfde systeem, pedaal indrukken vooruit, pedaal loslaten remt af. In noodsituatie trap je normaal gesproken de rem in en hier dus het gas. #Levensgevaarlijk want de snelheden liggen dus veel hoger dan bij de scootmobiel.

ioannes
ioannes21 nov 2018 - 13:40

Ik rijd nu al 10 (TIEN) jaar met inmiddels sinds dit jaar m'n tweede Trophy 6 - knappe mens die me dáaraf kletst ! 

OMPI65
OMPI6521 nov 2018 - 12:40

Kunnen ze nog harder rijden.Met ware doodsverachting scheuren ze de rotondes op en in voetgangersgebieden wordt je van je sokken gereden.Omdat men in een scootmobiel zit denkt men dat alles mag en kan en wordt men erg asociaal .Wordt tijd dat er gedragsregels komen.

tenormin
tenormin21 nov 2018 - 12:37

Als ik een scootmobiel nodig had dan zou dat er toch een met 4 wielen worden. En ook zou de snelheid moeten worden ingesteld: je weet soms niet wat je voorbij ziet "vliegen", zo hard kunnen sommigen. En lessen volgen voor men op pad mag, heel belangrijk.

haagsd01
haagsd0121 nov 2018 - 12:29

Tot 2015 hebben de gemeenten in Nederland te simpele en de goedkoopste scootmobielen verstrekt tegen hoge vergoedingen. Nu zie je de ellende