Onderzoek NZa naar tandartsverzekeringen
10-02-2010
• leestijd 2 minuten
Zorgverzekeraar Menzis zou klanten misleiden die een tandartsverzekering hebben. Dat was de strekking van de Kassa-uitzending van vorige week. De Nederlandse Zorgautoriteit zag deze uitzending ook en stelt naar aanleiding hiervan een onderzoek in naar de aanvullende tandartsverzekeringen van alle zorgverzekeraars.
De NZa zal in het najaar met de resultaten van het onderzoek komen. Als zij constateert dat informatie misleidend is, kan de NZa zorgverzekeraars dwingen om de informatie aan te passen. Ook kan zij boetes opleggen als daar geen gehoor aan wordt gegeven. De NZa heeft niet de mogelijkheid ervoor te zorgen dat mensen hun geld kunnen terug krijgen: dat is een zaak waar de rechter uiteindelijk uitspraak over moet doen. Wel kan de NZa in een gerechtelijke procedure informatie verstrekken over de onjuiste handelwijze.
Geschillencommissie
De NZa pleit voor een aparte geschillencommissie voor aanvullende zorgverzekeringen. Op dit moment is er wel een Geschillencommissie Zorgverzekeringen, maar daar kunt u niet terecht met klachten over aanvullende verzekeringen. Het voordeel van een geschillencommissie is dat deze uitspraak doet in de vorm van bindend advies.
Menzis vergoedt tandartsrekeningen dus op basis van behandelcodes die in de polisvoorwaarden worden genoemd. Codes die niet worden vermeld, worden niet vergoed. Er zijn nog een aantal zorgverzekeraars die op basis van die codes tandartsrekeningen vergoeden:
· zorgverzekeraar DSW
· zorgverzekeraar SR
· De Goudse
· De Kruidvat-tandartspolis
· Verzekeraar SIZ
· Confior en Anderzorg (beiden onderdeel van Menzis)
· verzekeraar IZZ
· IZA
· en zorgverzekeraar UMC
Alle andere verzekeraars vergoeden tandartskosten tot een maximumbedrag. Daarbij maakt het niet uit wat de tandarts doet.
Meldpunt en voorbeeldbrief
En u kunt nog steeds de
voorbeeldbrief
downloaden en deze naar Menzis sturen. Deze staat onderaan deze pagina. Menzis heeft naar aanleiding van de uitzending van vorige week nu ook aangekondigd dat zij alle klachten gaat onderzoeken. Daarom adviseren wij u ook om deze voorbeeldbrief in te sturen; deze wordt dan ook in het onderzoek betrokken.
Kassa blijft deze zaak uiteraard volgen en wij wachten de uitkomsten van het onderzoek van de NZa af.