Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onderzoek naar misleiding bij 'gratis' apps

19-05-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
apps-smartphone_01.jpg
De Italiaanse mededingingsautoriteit (AGCM) is een onderzoek gestart naar misleidende praktijken rond zogeheten freemium-apps. Van deze apps wordt de indruk gewekt dat ze gratis zijn, maar om vooruitgang te boeken binnen een spel zijn vaak in-app-aankopen nodig. Het onderzoek richt zich op Apple, Google, Amazon en de Franse spelletjesmaker Gameloft. Dat meldt de Wall Street Journal.
Creditcard
Voor sommige apps worden in-app-aankopen automatisch via app stores op een creditcard in rekening gebracht. Hierdoor hebben consumenten geen zicht op de daadwerkelijke kosten van het spelen van een spelletje op hun smartphone.
Ook is er volgens de AGCM vaak te weinig informatie beschikbaar over het blokkeren van in-app-aankopen.
De Europese Unie deed eerder dit jaar een oproep om het freemium-model aan te passen, omdat de onduidelijkheid rond de praktijken schade toebrengt aan de app-economie die nog altijd in de lift zit.
Boete
De mededingingsautoriteit kan elk bedrijf maximaal een boete van vijf miljoen euro opleggen.
Bron: Wall Street Journal/NU.nl
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!