Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onderzoek: kerstbestedingen stijgen licht

17-11-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
kerstboom_01.jpg
Ondanks moeilijke economische omstandigheden zullen de kerstbestedingen van Nederlandse huishoudens dit jaar licht stijgen. Gezinnen verwachten gemiddeld 443 euro uit te geven aan de feestdagen.
Dat blijkt uit een rapport dat het Centre for Retail Research woensdag heeft gepubliceerd. In opdracht van online winkelvergelijkingssite Kelkoo deed het onderzoek naar de kerstuitgaven van huishoudens in Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Italië, Noorwegen, Nederland, Spanje en Zweden.
Het kerstbudget gaat met 233 euro voor het grootste deel op aan cadeaus (53,5 procent), eten en drinken zijn goed voor 33 procent van de uitgaven (145 euro), gevolgd door reizen (36 euro of 8 procent) en kerstversiering (25 euro ofwel 5,6 procent).
Mode, zoals kleding en schoenen, blijft het populairste cadeau. Speelgoed staat op een tweede plaats, maar ook gadgets en cosmetica staan op de verlanglijstjes.
De totale kerstverkopen in Nederland stijgen dit jaar naar verwachting met 99 miljoen euro (0,8 procent) tot 12,3 miljard euro. Vergeleken met andere landen geven Nederlandse gezinnen daarmee het minste uit aan de feestdagen. Franse huishoudens besteden gemiddeld 512 euro aan kerst, Italiaanse gezinnen 563 euro en Denen 589 euro. Het Europese gemiddelde ligt overigens nog hoger, op 593 euro.
Het rapport signaleert ook verschillen in tradities. Zweedse gezinnen geven bijvoorbeeld het meeste uit aan reiskosten (78 euro) om vrienden en familie tijdens de kerstdagen te bezoeken. Huishoudens in Denemarken voeren de ranglijst aan wat betreft de hoogste uitgaven aan versiering en in het Verenigd Koninkrijk geven mensen het meeste uit aan cadeaus.
De groei van de kerstbestedingen is overigens te danken aan de verkopen via internet. Volgens het rapport stijgen de online bestedingen met 6,4 miljard euro (25 procent) tot 32 miljard euro voor heel Europa. Gemiddeld spenderen Europese huishoudens daarmee bijna 100 euro van hun kerstbudget online, waarvan het grootste deel (79 procent) aan cadeaus.
De gewone winkelverkopen vallen vergeleken daarmee tegen. Deze dalen met 1,4 procent van 285 miljard euro vorig jaar tot 281 miljard euro dit jaar. De online bestedingen zullen het goed blijven doen en een sleutelrol spelen in de algehele retailgroei, voorspelt Pepijn Breijder van Kelkoo. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!