Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ondank sms-gedragscode veel klachten over sms-diensten

28-04-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Sinds mei dit jaar geldt er een sms-gedragscode. In deze code staat duidelijk waar sms’jes die afkomstig zijn van ringtoneboeren en andere sms-diensten, aan moeten voldoen.
Zo moet je altijd als eerste een basis sms krijgen. Deze is gratis en moeten aan het volgende voldoen:
1. Na de aanmelding MOET de ontvanger van de sms-dienst ALTIJD een bevestiging sturen voor akkoord. Meestal staat er op internet: sms OK naar 9393 (of welk nummer dan ook).
2. Er MOET verplicht in worden vermeld hoe vaak je een sms gaat ontvangen, hoe je er weer vanaf kunt komen en wát je dan precies ontvangt.
3. Daarnaast moet bij een abonnement altijd het volledige woord ‘abonnement’ te zien zijn in de SMS. Dit woord mag niet afgekort worden.
Toch nog veel klachten
Je zou dus denken dat het dan dus allemaal wel moet helpen. Maar toch kregen we bij Kassa sinds de invoering van de gedragscode meer dan 100 klachten binnen van mensen die problemen hebben met een sms-dienst. Mensen komen er niet meer vanaf. Of ze hebben geen idee hoe ze aan die sms’jes komen. Maar ook komen er veel klachten binnen van ouders die die geen toestemming hebben gegeven aan hun minderjarige kind om zich aan te melden bij een sms-dienst. Ook bij de Consumentenautoriteit, die namens het ministerie van Economische Zaken toezicht houdt op de consumentenrechter, zijn sinds de invoering van deze gedragscode maar liefst 1000 klachten binnen gekomen.
Voorlopig geen wet
Toch maakte staatssecretaris van economische zaken Heemskerk deze week bekend dat er voorlopig nog geen wet komt om deze zogenaamde ringtoneboeren en andere sms-aanbieders tot meer duidelijkheid te verplichten. Hij wil toch nog even afwachten of de sms-gedragscode werkt. En dat strookt toch een beetje in tegen alle klachten die blijven binnenstromen.
Aankloppen bij telecomprovider
Bij ons in de studio Contijn van Marle van Stichting de Ombudsman. Zij houden zich al jaren bezig om paal en perk te stellen aan de sms-aanbieders. Contijn van Marle legt uit waar je als consument heen moet wanneer je ongewild allerlei sms’jes krijgt of als je niet weet waar je naar toe moet. Volgens Van Marle moet je als consument aankloppen bij je telecomprovider. Zij hebben, volgens de sms-gedragscode, de plicht om voor jou te onderzoeken waar de smsjes vandaan komen, waarom ze bij je binnen komen en hoe je er weer vanaf kan komen.
Een veel gehoorde klacht die bij Kassa is binnengekomen zijn die van ouders die klagen dat hun minderjarige kinderen vast zitten aan een sms-dienst zonder dat zij als ouders hiervoor toestemming is gevraagd. Volgens Van Marle moet er een wet komen die jongeren tot 14 jaar beschermd. En dan niet dat het schriftelijk vast gelegd moet worden als zij een sms-abonnement aangaan. Maar we willen dat vooral de sms-boeren het besef krijgen dat kinderen onder de 14 jaar geïnteresseerd zijn in hun diensten en dat ze daar rekening mee moeten houden. Volgens Van Marle is het het beste als kinderen binnen 3 maanden na het aangaan van een sms-abonnement het nog kunnen afzeggen.
De Staatssecretaris is er nog niet uit of minderjarigen sms-abonnementen mogen aangaan. Hij denkt erover of er geëist kan worden dat een minderjarige schriftelijke toestemming van een ouder of voogd moet hebben, voordat ze een abonnement mogen afsluiten.
Via de volgende link kunt u terugvinden wie u deze sms'jes stuurt en via smsdienstfilter kunt u een blokkade krijgen op sms-diensten.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!